Kvinnor döljer inget för sin partner - men vill inte vara osminkade på jobbet

Skönhetskedjan KICKS presenterar nu resultatet av Nordens största oberoende skönhetsundersökning, ”KICKS Beauty Report 2012”. Syftet är att kartlägga svenska, norska och finländska skönhetskonsumenters attityder, förhållningssätt, behov och prioriteringar. KICKS samlade kunskap om nordiska kvinnors skönhetsvanor resulterar nu också i en komplett, skräddarsydd makeupserie under eget namn.

Varför sminkar sig de nordiska kvinnorna? 57 procent av svenskorna tycker att den dagliga skönhetsrutinen är något som får dem att känna sig piggare, gladare och snyggare. Skönhetsprodukter används även för att korrigera sådant man är mindre nöjd med i sitt utseende; 27 procent per land har svarat att de främst vill korrigera mörka ringar under ögonen. I Finland svarar flest att de vill korrigera celluliter och pigmentförändringar.

På frågan ”Vad skulle du inte avslöja för din partner?” svarade 77 procent av svenskorna att deras partner vet allt. De man minst gärna vill visa sig för utan smink är arbetskamraterna. Här är svenskor, norskor och finskor överens. Överlag är åsikter och beteenden ganska lika mellan länderna även om andelarna skiljer sig åt. Till exempel använder nästan var tredje norsk kvinna ”anti age”-produkter utan att egentligen tro att de fungerar. Svenskorna är lite mer restriktiva då i stället var femte kvinna instämmer i påståendet.

Totalt har 3000 kvinnor i åldrarna 20 – 60 år i Sverige, Norge och Finland deltagit i undersökningen, 1000 stycken per land. Frågorna har bland annat handlat om skönhetsrutiner, produkter, inköp och näthandel. Undersökningen är genomförd av NORM, Nordic Market Research.

– Som marknadsledande inom skönhet i Norden är det högst angeläget att vi ständigt tar pulsen på våra kunder. Vi har därför gjort en omfattande djupdykning i de nordiska kvinnornas skönhetsvanor för att till fullo förstå deras särskilda behov. Varje dag genomför vi Nordens största marknadsundersökning inom konsumtion av skönhetsprodukter genom vår försäljningsstatistik, men för att verkligen förstå de bakomliggande anledningarna till de val konsumenterna gör tyckte vi att det var dags att ta hjälp av ett utomstående undersökningsföretag för att göra en mer djupgående och genomgripande undersökning med oberoende konsumenter, säger Nanna Hedlund, marknadschef på KICKS.

KICKS skräddarsyr produkter för den nordiska kvinnan KICKS eget märke, som började smyglanseras i samband med kedjans 20-årsjubileum hösten 2011, har visat sig vara väldigt omtyckt bland konsumenterna. Under hösten 2012 följer KICKS därför upp succén till de enstaka produkter som hittills lanserats och släpper en komplett makeup-linje. Till grund för sortimentsutvecklingen ligger den omfattade kunskap KICKS har om den nordiska skönhetskonsumenten i kombination med kunskapen hos de över 200 makeupartister och fler än 100 hudterapeuter som arbetar inom KICKS.

– KICKS Makeup ska erbjuda kvalitativa och professionella makeupprodukter med hög modegrad till ett förmånligt pris. Vi har förmånen att kunna skapa ett utvalt sortiment med produkter som ligger i linje med våra kunders preferenser vad det gäller färger, konsistenser, förpackningar och kvaliteter så att alla ska kunna hitta sina favoriter. Vi vill också göra det lätt att våga pröva något nytt och inför därför en ”100 % happiness guarantee” för alla produkter under KICKS varumärke, vilket innebär att vi ger pengarna tillbaka om vår kund inte är nöjd till 100 procent, fortsätter Nanna Hedlund. KICKS Makeup Sortimentet innehåller totalt 135 produkter:

- Eye colour (27 shades) - 89 kr
- Illuminator (2 shades) - 139 kr
- Bronzing Powder (2 shades) - 129 kr

FRÅN UNDERSÖKNINGEN
- Mascara är den skönhetsprodukt som flest i samtliga länder skulle välja om de bara fick använda en produkt innan de ska ut på dejt.
- 71 % av svenskorna tycker att det viktigaste med skönhetsprodukten är att den luktar gott. Ännu fler i Norge (77 %) och Finland (76 %) tycker detsamma. 60 % av finskorna tycker även att det är viktigt att produkten är ekologiskt certifierad.
- 51 % av svenskorna uppger att reklam får dem att testa nya produkter.
- 73 % av svenskorna tycker att det är okej att män använder parfym, men bara 54 % av finskorna håller med.
- 69 % av finskorna tycker att det är okej att män använder läppbalsam, men bara 50 % av svenskorna.
- Omkring 35 % av samtliga tillfrågade föredrar en parfym som känns fräsch eller nytvättad.
- 22 % av svenskorna använder antirynkkrämer, trots att de egentligen inte tror att de fungerar. 28 % av finskorna gör samma sak och 31 % av norskorna.

Bilder finns att ladda ned på KICKS bildbank på www.kicks.se under ”Om KICKS”, välj fliken ”Press”.

För mer information, kontakta:
Nanna Hedlund, marknadschef nanna.hedlund@kicks.se
Jessica Dersén, inköpschef jessica.dersen@kicks.se

KICKS är den ledande skönhetskedjan i Norden och består av totalt 241 butiker: 143 i Sverige, 16 i Finland och 82 i Norge. Med attraktiva varumärken inom doft, makeup, hudvård och hårvård samt välutbildade skönhetsexperter i butik erbjuder KICKS ett modernt och internationellt koncept. KICKS kosmetikkedjan AB ingår i Axstores. För utförligare bakgrundsdata och resultat, vänligen se fullständig rapport.