’red dot’ Award 2013 - Nya Kia pro_cee’d utnämnd till ”Best of the Best”

’red dot’ Award 2013 - Nya Kia pro_cee’d utnämnd till ”Best of the Best”

Kia fick totalt fyra ‘red dot’-utmärkelser för pro_cee’d, cee’d, cee’d Sportswagon och nya Carens

Kia Motors designteam har vunnit fyra prestigefyllda ’red dot’ designpriser för de tre bilarna i
cee’d-familjen samt nya Carens. Varken tredörrarsmodellen pro_cee’d eller Carens har ännu lanserats. I juni kommer nya Carens och GT-versionen av pro_cee’d till Sverige.

Kia pro_cee’d blev belönad med den högsta utmärkelsen ”Best of the Best” i kategorin
produktdesign. Detta är också den andra utmärkelsen den kommande bilen har fått. I november 2012 vann pro_cee’d iF Product Design Award.

Sedan 2009 har Kia vunnit 10 ’red dot’-utmärkelser och förutom de senaste fyra pristagarna finns
Kia Soul, Venga, Sportage, Rio, Picanto och Optima bland vinnarna. Också Kia Optima fick utmärkelsen ”Best of the Best.

-Vi är naturligtvis mycket stolta över de röda prickarna säger Peter Schreyer, Kia Motors Corporations chefdesigner. Att nya Kia pro_cee’d blev utsedd till ”Best of the Best” i årets tävling tätt
efter att Kia Optima fått juryns högsta utmärkelse är oerhört glädjande. Att dessutom hela cee’d-familjen är vinnare är en reell bekräftelse på att vi genom vår konsekventa designstrategi är på rätt väg!

red dot award en kvalitetsstämpel i produktdesign

Utmärkelsen ’red dot’ är designvärldens mest prominenta utmärkelse och tävlingen är
världens största årliga designtävling. Den eftertraktade röda pricken är erkänd
i hela världen som ett kvalitetsmärke för enastående design.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se