Nya Kia EV6 GT Line – längre räckvidd, ännu snabbare 800V-laddning

• Ökad laddprestanda från 239 kW till 258 kW
  • 10-80 % laddas på ned till 18 minuter
  • Upp till 343 km på bara 15 minuter tack vare banbrytande 800V-teknik
  • Mer utrustning: ny generation infotainment med uppkopplade tjänster, OTA, komfort- och säkerhetsfunktioner
  • Säljstart för högsta utrustningsnivån, Kia EV6 GT Line från 710 400 kronor

2 september 2024 – Nu lanseras en grundligt förnyad Kia EV6. Den första elektriska modellen på den banbrytande E-GMP-plattformen har fått ny interiör- och exteriördesign och är ännu effektivare, bekvämare och säkrare tack vare ett stort antal uppdateringar.

Kia har sålt fler än 210 000 exemplar av EV6 sedan lanseringen i augusti 2021 och märkets första dedikerade elbil har vunnit en rad priser världen över, inklusive titeln Årets Bil – European Car of the Year 2022. Med den uppdaterade modellen börjar det andra kapitlet i framgångssagan Kia EV6.

Förnyad exteriördesign med Star Map-signatur

Kias designteam har fört in element i utseendet på EV6 i linje med andra nyligen introducerade modeller. De främre strålkastarna har en ny signaturdesign som ger Kia EV6 ett futuristiskt och sportigt utseende. Ny är också den flödande karaktärslinjen som sömlöst förbinder fronten på EV6 med den nedre delen av bilen och den vingformade stötfångardesignen. Från sidan sticker den uppdaterade Kia EV6 ut med sina nydesignade fälgar.

Bakljusen har även de fått ta del av den karakteristiska Star Map-tekniken som gör bilen mer iögonfallande. Och precis som den främre stötfångaren har även den bakre stötfångaren den nya vingformade designen. Den högsta utrustningsnivån Kia EV6 GT Line utmärker sig med dynamiska främre och bakre stötfångare, en LED-ljusremsa i mitten av fronten samt speciella lättmetallfälgar.

Förfinad atmosfär och ännu mer komfort

Interiört utmärker sig Kia EV6 GT Line med en nydesignad treekrad ratt som nu är utrustad med "Hands-on Detection", vilket gör att filhållningsassistenten registrerar en lätt beröring, ingen eventuell motstyrning krävs.

Kias hållbarhetsstrategi fortsätter att föras in i designen, andelen klimatsmarta och återvunna material i interiören är nu dubbelt så hög jämfört med tidigare modell; återvunnet PET-tyg, BTX-fri färg, återvunnen PET-filt, PCM (post consumer material) och Bio PU-konstläder.

För extra bekvämlighet kan föraren starta bilen utan den smarta nyckeln via fingerskanning, ladda sin förarprofil och identifiera sig för att komma åt andra tjänster. Den trådlösa mobilladdaren har fått ny förbättrad utformning och ökad effekt, 15 kW.

Det senaste infotainmentsystemet i nya Kia EV6 styrs från den välvda skärmlösningen (2 x 12,3”), som fått delvis ny utformning. Programuppdateringar sker via OTA (Over-the-air), och nya Kia EV6 har också fått trådlös Apple CarPlay och Android Auto-anslutning.

Den fjärrstyrda parkeringsfunktionen (RSPA 2.0) är uppdaterad med nya funktioner som diagonalparkering och förbättrad precision.

Längre räckvidd med fjärde generationens batteri

Det nya högvoltsbatteriet har ökat kapaciteten från 77,4 kWh till 84 kWh (+8,5 %). Den maximala räckvidden för fyrhjulsdrivna Kia EV6 GT Line är 546 km.

Samtidigt som batteriet fått ökad kapacitet har toppeffekten förbättrats. Den avancerade 800V-tekniken medger nu toppeffekten 258 kW jämfört med tidigare 239 kW. Batteriet laddas från 10-80 procent på ned till 18 minuter och kan laddas upp till 343 km på bara 15 minuter.

Den nya generationens batteri har förbättrad värmeledningsförmåga, vilket hjälper till att bättre reglera temperaturen under laddning. Dessutom är batteriet nu 1 kg lättare trots att kapaciteten ökat.

Plug & Charge-funktionen aktiveras i Kia Charge, därefter sker kommunikationen mellan laddstationen och bilen utan autentisering på Plug & Charge-förberedda laddstationer, exempelvis Ionity i Sverige.

I Sverige lanseras till en början den högsta utrustningsnivån, Kia EV6 GT Line, från 710 400 kronor. Övriga versioner lanseras senare, priserna är ännu inte fastställda.

Om Kia Corporation

Kia Corporation (www.kia.com) är ett globalt mobilitetsvarumärke med visionen att erbjuda hållbara mobilitetslösningar. Sedan Kia grundades 1944 har företaget satt människor i rörelse. Med 52 000 anställda över hela världen, närvaro på mer än 190 marknader och produktionsanläggningar i sex länder, säljer företaget idag cirka tre miljoner fordon per år. Kia står i spetsen för populariseringen av elektrifierade fordon och elbilar och utvecklar ett växande utbud av mobilitetstjänster och uppmuntrar miljontals människor runt om i världen att utforska de bästa sätten att förflytta sig. Med företagets slogan – ”Movement that inspires” – vill Kia inspirera genom upplevelser av varumärket och genom nya innovativa produkter och tjänster.
För mer information, besök Kia Global Media Center på www.kianewscenter.com

Kia Europe

Kia Europe är den europeiska försäljnings-, marknadsförings- och serviceavdelningen för Kia Corporation. Med huvudkontor i Frankfurt, Tyskland, täcker man 39 marknader över hela Europa och Kaukasus.

Om Kia Sweden