Kia Trackster konceptbil visas på bilsalongen i Chicago

Kia Trackster konceptbil visas på bilsalongen i Chicago

På bilsalongen i Chicago som i dagarna slår upp portarna visar Kia sin senaste skapelse, konceptbilen Kia Trackster som är baserad på Kias modell Soul.

Den djärva tolkningen av Soul, nu i tredörrarsversion, är skapad av Kia Motors designcenter i USA med designern Tom Kearns i spetsen.

Tom Kearns säger att ”tanken var att göra en tuff bil och Trackster skulle se ut som en bulldogg! Men man ska ändå direkt kunna se att det är en Soul men med mycket mer attityd! Tanken var helt enkelt att visa hur en sportig Kia kan se ut säger Tom Kearns.

Kia Trackster är bland annat utrustad med;

- ”Tiger nose”-grillen i lättviktig kolfiber - Stort luftintag med integrerade strålkastare

- LED-ljus

- 19”-hjul

- Brembo-bromsar -

optimerad fjädring

- 2,0 liters turbomotor på 250 hk

- kortstegad sexväxlad manuell växellåda

- skålade sportstolar

- ratt i Alcantara

I dagsläget finns det inga planer på att Kia Trackster ska börja produceras men som Tom Kearns säger, ”konceptbilar är grädde på moset”. Det gör det möjligt för vårt designteam att drömma om vad som skulle kunna komma. Om den drömmen blir verklighet eller inte är alltså en annan fråga”.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.