Kia Rio med sofistikerad elegant design och klassledande CO2-utsläpp

Kia Rio med sofistikerad elegant design och klassledande CO2-utsläpp

Nya Kia Rio har inget gemensamt med sin föregångare förutom namnet samt att den storleksmässigt också kommer att vara en aktör i B-segmentet. Eller som Kia Motors uttrycker det ”den nya bilen är att betrakta som en revolution inte en evolution”!

Grundtanken som chefdesigner Peter Schreyer och co. arbetade efter var att den nya bilen ska kunna attrahera alla över hela världen och vara en kombination av europeisk finess, latinskt formspråk kryddat med en asiatisk touch.

Jämfört med sin föregångare är den 20 mm längre (4045 mm), 15 mm lägre (1455 mm ) och 25 mm bredare (1720 mm). Hjulbasen är 70 mm längre (2570 mm) vilket borgar för större passagerarutrymme och lastkapacitet. Bilens överhäng har minskats med 30 mm i bak och 30 mm fram.

Den eleganta och sofistikerade exteriören återspeglas också i interiören. Den nya bilen har ett för klassen exklusivt skräddarsytt interiörkoncept vad gäller materialval och design.

Också utrustningsmässigt bjuder nya Rio på attribut som inte vanligtvis finns i bilar i B-segementet. Till exempel är färddator, ’hill assist’ standard och i bilens komfortpaket inryms eluppvärmbar ratt och LED-ljus fram och bak.

Säkerhetsutrustning som standard innefattar sex krockkuddar och aktiva nackskydd.

Till nya Rio erbjuds två dieselmotorer på 1,1 l (70 hk) samt 1,4 l (90 hk) och båda med mycket låga och klassledande koldioxidutsläpp. 1,1 litersmotorn på 85 g/km och 1,4 litersmotorn på 94 g/km. Nya Rio kommer också att finnas med en 1,4 liters bensinmotor på 109 hk och ett koldioxid utsläpp på 114 g/km. Samtliga modeller är utrustade med start&stopp-systemet ISG.

• Nya Rio lanseras i Sverige i slutet av augusti. Kia lanserar också Rio i en 4d-version som inte lanseras i Sverige.

• Föregångaren och tredje generationen av Rio lanserades 2005 och hittills sålts i ca 860 000 ex världen över.

Förutom Rio har nya Picanto och Optima hybrid europapremiär på bilsalongen i Genève.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 2 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.