Kia KV7 på bilsalongen i Detroit visar prov på maximal funktionalitet

Kia KV7 på bilsalongen i Detroit visar prov på maximal funktionalitet

De senaste åren har Kia ständigt visat prov på att den ursprungliga designtanken snabbt blir verklighet. Till exempel har bilar som Kia Soul och Kia Sportage en mycket nära likhet med de respektive konceptmodellerna.

På bilsalongen i Detroit den 15-23 januari har KV7 världspremiär som ännu en utmanande och okonventionell aktör från Kia.

Det är Kias designteam i Kalifornien och med chefdesigner Tom Kearns i spetsen som står för den iögonfallande och utmanande bilen. –Vi kände att MPV-kategorin var i behov av en omprövning på grund av det faktum att alla fabrikanter verkar vara i så stort behov av fästa ordet sportigt till sin MPV-bil.

-I stället för att negligera lådformen valde vi i stället att hylla den precis som vi gjorde med Soul. Resultatet är helt enkelt en sofistikerad bil som behåller en skåpbils funktionalitet men som ändå uppfyller alla moderna krav för både människor som last. Tanken med bilen är att tillgodose behoven hos en helt ny grupp av konsumenter som värdesätter en öppen och social miljö under bilfärden.

KV7-konceptets mest slående detaljer är de takhängda Gullwing-dörrarna samt den lounge-liknande interiören.

KV7 har fyra svängbara säten inklusive förarsätet och en bakre mini-lounge med plats för tre. När bilen startas följer förskjuts instrumentpanelen mot föraren som får alla kontroller inom räckhåll.  Bilen är fullt utrustad med infotainment samt trådlöst Internet. Förarens stora pekskärm styr även klimat och navigation via en styrkula på instrumentpanelen och passagerarna har egna pekskärmar.

KV7 konceptbil är 4873 mm lång, 2033 mm bred och 1729 mm hög. Drivlinan består av en 2,0 liters GDI-motor på 285 hk samt en sexväxlad automatisk växellåda.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 1,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup. Kias slogan "The Power to Surprise" representerar företagets åtagande att bygga bilar som överträffar kundernas förväntningar.