Kia introducerar nya Kia Picanto

Kia introducerar nya Kia Picanto

I mars startar försäljningen av Kia Picanto ECO, Picanto EX och Picanto Sport. Den först nämnda klassas som miljöbil då koldioxidutsläppet uppgår till 119 CO2 g/km. Den nya bilen som lanseras i mars kommer i nya färger, har uppgraderad interiör och är 40 mm längre än nuvarande modell. Exteriören har blivit rundare och front- och bakparti har fått mer markerade detaljer. De modernt designade strålkastarna som sträcker sig upp över framskärmarna följer även de den runda formen. Den nya grillen är en del av Kias nya designspråk och nya ansikte. Tre alternativ Picanto som finns i tre alternativ; Picanto ECO, Picanto EX samt Picanto Sport erbjuds med 1,1 liters fyrcylindrig bensinmotor som ger 65 hk vid 5500 varv/minut och 101 Nm vid 2800 varv/minut. Motorn kombineras med en femväxlad manuell växellåda samt en fyrstegad automat (endast till Picanto EX). Miljöbilen Picanto ECO är fyrsitsig och har femväxlad manuell växellåda. Picanto Sport har en högre utrustningnivå, t ex ACC, aluminiumfälgar och pedaler i aluminium. Säkerhet Samtliga modeller av Picanto har ESP, antisladd samt EBD, elektronisk bromskraftsfördelning som standardutrustning. För den passiva säkerheten svarar krockkuddar för förare och passagerare samt sidokrockkuddar. Passagerarkrockkudden är urkopplingsbar med nyckel. ISOFIX-fäste för bilbarnstol bak är standard. Starkt garantipaket Kia Picanto har fem års nybilsgaranti upp till 15 000 mil, 3 års vagnskadegaranti, 6 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti och 3 års vägassistans dygnet runt inom Europa. Priser Picanto ECO kostar från ca 99 900 kr, Picanto 1,1 EX automat från ca 114 900 kr, Picanto 1,1 Sport från ca 114 900 kr. KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se Kia Motors Sweden AB (www.kia.se) bildades i slutet av 2003 och är dotterbolag till Kia Motors Europe. Kia har 71 försäljningsställen spridda över landet samt 89 serviceanläggningar. Fler nya återförsäljare kommer att knytas till märket under året. Företaget är beläget i Infracity, Upplands Väsby. För 2008 är ambitionen att sälja 8 000 bilar.