Kia EV3 var en av flera kommande elbilsmodeller som presenterades under Kia Pan European Dealer Conference i Berlin.

Kia höjer ambitionerna i elbilsstrategin

Kia fortsätter att växa. Förra året slog Kia försäljningsrekord i Europa.
–Jag kan stolt konstatera att vi ligger i frontlinjen som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, sade Marc Hedrich, CEO och President Kia Europe, i förra veckan när 2 900 Kia-återförsäljare från 41 länder var samlade i Berlin.

Förra året sålde Kia 572 297 bilar i Europa, ett nytt rekord. Andelen laddbara bilar var 37,9 procent. Med dessa siffror i ryggen höjer nu Kia målsättningen och siktar på att 2028 nå en europeisk försäljning på 800 000 bilar varav 85 procent ska vara laddbara.

Andel laddbar försäljning i Sverige är 88 procent jämfört med 60 procent för totalmarknaden, och 28 gram/km CO2-utsläpp jämfört med snittet i Sverige för andra tillverkare på 62 g/km. Kia i Sverige driver rörelsen mot 100 procent laddbart och ännu lägre CO2-utsläpp.

Ho Sung Song, global vd och President, Kia Corporation.

Europa är en mycket viktig marknad för Kia i företagets arbete mot målet att bli en världsledande leverantör av hållbara mobilitetslösningar, konstaterade Ho Sung Song, global vd och President of Kia Corporation, i förra veckan i Berlin när Kia hade samlat 2 900 återförsäljare från 41 europeiska länder för att presentera kommande modeller och företagets höjda ambitionsnivå samt vision för framtiden.

Kia ser stora framtidsmöjligheter i Europa och världen i övrigt när det gäller laddbara fordon och fortsätter att presentera nya eldrivna modeller. Efter framgångarna med EV6 (årets bil i Europa 2022) och flaggskeppsmodellen EV9 (tidigare i år utsedd till årets bil i världen) har nya helt elektriska kompakt-SUV:en Kia EV3 nyligen presenterats och börjar säljas i höst.

Under de närmaste åren planeras också lanseringen av flera nya helelektriska modeller, däribland EV2, EV4 och EV5 på större marknader, inklusive USA, Europa och Sydkorea. Kia planerar även att stärka utbudet av elhybridfordon från sex modeller 2024 till nio modeller 2028.

Ett växande laddningsnätverk liksom vidareutvecklad snabbladdningskapacitet samt fullt uppkopplade fordon gör att uppdateringar, funktioner och tjänster blir mer tillgängliga för kunden. När det gäller teknik, som dubbelriktad laddning (V2G, V2L, V2H), ligger Kia i framkant.

Kias nya eldrivna koncept PBV – Platform Beyond Vehicles – kommer att ligga till grund för flera olika modeller av flexibla transportbilar. Först ut blir medelstora Kia PV5 med produktionsstart 2025 medan den större Kia PV7 är planerad till 2027.