Golden Steering Wheel till Peter Schreyer

Golden Steering Wheel till Peter Schreyer

Kias chefdesigner Peter Schreyer hedras för enastående prestationer inom bilindustrin av de tyska tidningarna Bild am Sonntag och Autobild och tilldelas den prestigefulla och eftertraktade utmärkelsen Golden Steering Wheel.

Peter Schreyer som startade sin bana hos Kia 2006 är endast den andra designern som fått utmärkelsen i Golden Steering Wheel’s 31-åriga historia – 1995 hedrades legendariske Giorgetto Giugiaro.

Hos Kia har Peter Schreyer utvecklat en designfilosofi som står för enkelhet och tydlighet vilket är av stor betydelse för varumärkets framgång och det nya formspråket har också det blivit prisbelönt åtskilliga gånger. Under de senaste fem åren har Kia fördubblat sin globala försäljning och under 2012
såldes mer än 2,7 miljoner.

Peter Schreyer säger att han är oerhört stolt över utmärkelsen men säger också att Kia Motors Corporation gav honom en unik möjlighet att få börja från början med att ge ett varumärke ett helt nytt karakteristiskt ansikte.

Från 2013 är Peter Schreyer även chefdesigner för Hyundai och uppdraget är att ta Hyundai-designen framåt men samtidigt tydligt särskilja designstrategierna för de två märkena.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 9 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 2,7  miljoner bilar per år som säljs i 150 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.