​Webasto presenterar tunga produktnyheter på Bauma

​Webasto presenterar tunga produktnyheter på Bauma

Att låta motorn gå på tomgång för att hålla värmen respektive kylan är en stor energi- och pengatjuv bland entreprenadmaskiner. Under världens största mässa för entreprenadmaskiner, Bauma i München, presenterar Webasto en lösning på bland annat detta bekymmer.

När Webasto visar upp en rad produktnyheter på Bauma är KG Knutsson representerat, bland annat med produktchef Lars Larson som kommer finnas i Webastos monter 343 i hall A4.
– KGK har representerat Webasto i Sverige i mer än 40 år och det är självklart att vårda detta stora förtroende genom att vara på plats. De produktnyheter som visas upp räknar vi med att ha på hyllan om ungefär ett halvår.

I Sverige pratar vi om start- och stoppfunktion, ”no idling” kallas det på engelska. Det är ett etablerat begrepp inom personbilar, men för de som sitter i ett arbetsredskap som till exempel en grävmaskin har tekniken inte funnits tidigare. Under raster eller väntan är det vanligt att föraren låter motorn gå på tomgång för att hålla värmen i fordonet. På Bauma demonstrerar Webasto sin systemlösning som automatiskt ser till att temperaturen hålls uppe på rätt nivå.

Webasto Polar Cab jobbar tvärtom och håller förarhytten sval när solen gassar på genom de stora glaspartierna. Här har företaget ett par olika lösningar som kan skräddarsys efter kundens önskemål.
– Det här är en produkt som kanske är intressantast för södra Europa men även här i Norden kommer det finnas behov av att hålla förarhytten sval när start- och stopptekniken införts, säger Lars Larson.

En tredje riktigt stor produktnyhet är att Webasto tagit fram en mjukvara som underlättar CAN-integration. Bakgrunden är kundernas önskemål om att kunna kontrollera luftkonditioneringen i entreprenadmaskiner via tillverkarens digitala styrsystem, något som tidigare varit svårt eftersom oberoende värme- och kylsystem i regel jobbar med analoga styrsignaler.

Webasto Group är sedan grundandet 1901 ett familjeägt företag med säte i Stockdorf, nära München. Koncernen verkar internationellt på över 50 orter (av dessa är över 30 produktionsanläggningar) i divisionerna tak- och termosystem. Webasto är en av de 100 största leverantörerna i världen till fordonsindustrin. 2014 omsatte koncernen en försäljningsvolym på 2,5 miljarder euro och sysselsatte över 10 000 anställda. Bolagets kärnverksamhet omfattar utveckling, tillverkning och försäljning av kompletta tak- och konvertibla system samt värme, kyla och ventilationssystem för personbilar, kommersiella- och specialfordon, fritidsfordon och båtar. Besök www.webasto.se för mer information.

Marie Blomberg

Affärsenhetskoordinator Affärsenhet Tillbehör 072-5173227