Välkommen till nätverksträff för energieffektivisering i små- och medelstora företag!

Denna nätverksträff träffas vi hos Emmaljunga Barnvagnsfabrik och får en inblick i deras verksamhet. Vi låter oss inspireras av Kaj Abbestam, Teknolots, om hur man internt kan jobba med värdegrund, delaktighet, processer och kreativa lösningar för energieffektivisering. Under eftermiddagen har vi tema energikartläggning med praktiska exempel..

Tid: Onsdagen den 26 oktober kl. 08:30-15

Plats: Emmaljunga Barnvagnsfabrik, Kronobergsvägen 14, Vittsjö

Om nätverket

Tillsammans med 49 andra skånska företag ska Emmaljunga Barnvagnsfabrik, med stöd av Energikontoret Skåne och Länsstyrelsen Skåne, minska sin energianvändning. De 50 företagen är fördelade på fem nätverk med olika inriktning.

Målet är att företagen i nätverken ska minska sin energianvändning med 15 procent fram till år 2020. Deltagande företag får tillgång till en energiexpert motsvarande 150 arbetstimmar för individuell hjälp. Energiexperten hjälper till att hitta olika möjligheter att spara energi utifrån verksamhetens behov.

Nätverken kommer att arbeta i fyra år, och de företag som ingår är små och medelstora företag, som har en energianvändning större än 1 GWh per år.

Detta är en nationell nätverkssatsning som stöds av energimyndigheten och europeiska regionala utvecklingsfonden.

Hittills har 41 skånska företag anmält sig till satsningen, så det finns fortfarande möjlighet för fler att vara med.

Det finns en stor potential för energieffektivisering och många företag betalar stora summor för energi som används i onödan. Att jobba systematiskt och strukturerat med energifrågor stärker företagets miljöprofil, varumärke och konkurrenskraft. Positiva effekter av klimatarbete för företagen är även kostnadsbesparing, proaktiv riskhantering, attraktivare arbetsgivare, förbättrad arbetsmiljö och mer produktiva medarbetare, samt nya produkter och affärsområden.

I detta företagsnätverk ingår: Emmaljunga Barnvagnsfabrik, Ekets Mekaniska, Svenska Pappersbruket, Ljungbergs tryckeri, SouthCoat, Kristianstad Automobil, VA Automotive, Chemiplastica, Chemiplastica Resins, Emballator Lagan Plast

Energikontoret Skåne är en regional energiaktör som arbetar med energieffektivisering och för en ökad andel förnybar energi. Vi tillhör Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse. Energimyndigheten stödjer vårt arbete som regional energiaktör.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71