Trelleborg och Rättvik bäst i Sverige på sparsam körning!

Under årets Trafikantvecka har 47 kommuner deltagit i den nationella Sparsam Körning-tävlingen. Rättvik är årets vinnare, men Trelleborg kom in som god tvåa!

135 svenska kommuner medverkade i Trafikantveckan 16-22 september, enligt Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister – nytt rekord! Av dessa deltog 47 kommuner i den nationella Sparsam Körning-tävlingen, också det nytt rekord.

I den kommunala Sparsam Körning-tävlingen 2013 vann Rättviks kommun, med högst genomsnittspoäng per tävlande deltagare. I den individuella tävlingsdelen kom Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård som god fyra med 458 poäng! Tävlingen genomförs i simulator, med exakt lika förhållanden för de tävlande. Simulatorn har pedaler, växellåda och en datorskärm som visar den sträcka man kör, och genom uppkoppling mot Internet kan man direkt jämföra sina resultat med andra tävlande.

Grattis Rättvik och Trelleborg! Om kommunernas framgångar i tävlingen omsätts i verklig körning, kan bränslenotan minska med uppemot 15 procent, med mer pengar över för annan kommunal verksamhet. Och klimatpåverkan minskar lika mycket som bränslenotan, så alla har glädje av kommunens framgångar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

1    Rättvik         415
2    Trelleborg    415
3    Mora            413
4    Kinda           413
5    Hudiksvall    399
6    Borgholm     395
7    Berg             379
8    Leksand       372
9    Danderyd     369
10  Heby            363

– Alla kan lära sig köra sparsamt, och direkt spara både miljön och plånboken, utan att behöva byta bil eller resmönster. Det är ett viktigt första steg, och jag är mycket glad att kommunpolitiker och invånare i hela 47 kommuner utmanat varandra i sparsam körning i år, säger Sara-Linnéa Östervall, Energikontoren Sverige.

Utmaningen fokuserar på effektivare bilkörning, men Trafikantveckan handlar också mycket om att låta bilen stå.

Mer än hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, och många av dem skulle inte behöva göras i bil. Under Trafikantveckan har många kommuner arbetat mycket med att få fler att åka kollektivt, cykla, gå eller arbeta distans. Här hoppas vi på spännande initiativ framöver, säger Anders Drougge, ordförande för Cykelfrämjandets Riksorganisation.

www.trafikantveckan.nu/content/resultatlista finns resultaten från alla 47 kommuner.

För ytterligare information:

Cykelfrämjandet: Anders Drougge, 070-7758415