Trafikantveckan i Trelleborg: Utmana kommunalrådet i sparsam körning

Under Trafikantveckan, fredag och lördag 20-21 september, är alla över 16 år välkomna till köpcentrat Valen för att utmana kommunalrådet Ulf Binsgård i sparsam körning. Kommunalrådet finns på plats fredagen kl. 10.00 - 11.00 för att starta tävlingen med hjälp av Trelleborgs energi- och klimatrådgivare. Friberg cykelaffär erbjuder dessutom 1000 kronor i rabatt till den som provkör en elcykel.

Den Europeiska trafikantveckan är en upplysningskampanj som äger rum den 16–22 september varje år. Kampanjen går ut på att motivera medborgarna att cykla, gå och använda kollektivtrafik i så stor utsträckning som möjligt. Kampanjen uppmuntrar att man i de europeiska städerna på olika sätt underlättar för invånarna att använda dessa alternativ. Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister samordnar arbetet i Sverige. Aktiviteten i Trelleborg är en av flera aktiviteter som arrangeras i Skåne under Trafikantveckan.

– Arbetet för smartare transporter pågår förstås varje dag, året runt, men det är väldigt värdefullt att under en vecka kunna lyfta fram arbetet och inspirera såväl kommunen själv som det lokala näringslivet och medborgarna att bidra, säger Mattias Goldmann, talesperson för Gröna Bilister.

I år fokuseras arbetet mycket på luftföroreningar, som fortsatt ligger på för hög nivå i många svenska tätorter. Barn är mer utsatta än vuxna, bland annat för att de andas in mer luft i förhållande till sin kroppsvikt och att de befinner sig närmare marknivå och därmed närmare bilarnas avgasrör. EU-kommissionen kräver att utsläppen av kväveoxider och partiklar snabbt minskar i en rad kommuner för att Sverige ska undgå att bötfällas, och trafiken har en nyckelroll i detta.

– Genom att ändra våra resvanor gör vi inte bara en insats för miljön, det gör även skillnad i plånboken och i hur vi mår. Det säger Lena Gunnarsson som arbetar med energirådgivning på Energikontoret Skåne.

År 2012 deltog 2158 städer i världen i Trafikantveckan, 105 kommuner i Sverige registrerade sitt deltagande och 25 kommuner till genomförde aktiviteter. Siffrorna för 2013 är ännu inte klara, men det ser ut att bli än större.

För ytterligare information:
Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne, 0709-71 99 70, lena.gunnarsson@kfsk.se

I samband med trafikantveckan 16-22 september arbetar Cykelfrämjandet, Föreningen för Sveriges Regionala Energikontor och Gröna Bilister gemensamt för att stärka alternativen till bilen, bl.a. med den gemensamma sajten trafikantveckan.nu, där också detaljerad statistik om bilanvändning finns.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71