Superlördag i Hässleholm

Lördagen den 22 september mellan kl 10:00-16:00 arrangeras en superlördag i det hållbara resandets tecken. För att uppmärksamma den årliga kampanjen ”Europeiska Trafikantveckan” finns Hässleholms kommun tillsammans med Energikontoret Skåne och Biogas Syd på Stortorget i Hässleholm och visar upp alternativa färdsätt till bensinbilen.

Det blir en dag för hela familjen. Lokala företag deltar och allmänheten kommer att få testa cyklar, elcyklar, elbil, kika på olika sorters miljöbilar, prova sparsam körning i simulatorer och få information om kollektivtrafik och kommunens arbete rörande trafik och transporter. Genom att ändra våra resvanor gör vi inte bara en insats för miljön, det gör även skillnad i plånboken och i hur vi mår.

Det roliga med att ändra sina vanor till ett hållbart resande är att man samtidigt kan spara pengar och få en bättre hälsa, säger Lena Gunnarsson på Energikontoret Skåne.

Det kommer under dagen också finnas möjlighet att provköra en vätgasdriven radiostyrd bil och få testa hur mycket muskelkraft det går åt för att tända glödlampor och olika lågenergilampor genom att cykla på en motionscykel.

Den radiostyrda bilen som drivs med vätgas brukar vara ett populärt inslag hos barnen och även motionscykeln som ger ström till olika sorter lampor, säger Lena Gunnarsson på Energikontoret Skåne.

Mer information om kampanjen finns på Trafikantveckans hemsida. En lista på Skånska aktiviteter under trafikantveckan finns på Energikontoret Skånes hemsida.

Charlotta Gibrand, Hässleholms kommun
044-775 61 79, charlotta.gibrand@hasselholm.se

Mårten Ahlm, Energikontoret Skåne, Biogas Syd
0709-71 99 48, marten.ahlm@kfsk.se

Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne
0709-71 99 70, lena.gunnarsson@kfsk.se

Energikontoret Skåne är en regional energiaktör som arbetar med energieffektivisering och för en ökad andel förnybar energi. Vi är en enhet inom Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71