Skåne reser sig för hållbara transporter

Skåne reser sig för hållbara transporter

Under den europeiska trafikantveckan den 16-22 september arrangerar skånska energi- och klimatrådgivare flera olika aktiviteter i de hållbara resornas tecken. Bland annat tävlar kommuntjänstemän i sparsam körning, det visas upp alternativa transportalternativ som elcyklar, biogasbilar och elbilar och nya cykelleder invigs. En ny aktivitet som introduceras i år är klimatmatchen, där idrottslag tävlar i vem som kan minska sina klimatutsläpp mest till och från träningen.

Arbetet för smartare resor pågår varje dag, året runt. Men under Transportveckan intensifieras arbetet och samordnas på en bred front, med förhoppningen att nå ut till så många som möjligt. Syftet är att inspirera såväl kommunen själv som det lokala näringslivet och medborgarna att bidra. Vinsterna är mindre klimatpåverkan, renare luft, bättre tillgänglighet för alla trafikanter, bättre hälsa, minskat buller och bättre trafiksäkerhet.

- Genom att ändra våra resvanor gör vi inte bara en insats för miljön, det gör även skillnad i plånboken och i hur vi mår, säger Lena Gunnarsson på Energikontoret Skåne.

Klimatmatchen pågår från måndag 2 september till söndag 29 september. Idrottslag ifrån bland annat Skåne, Örebro och Östergötland län samlar respoäng genom att gå, cykla eller resa kollektivt till träningar och tävlingar på sin ordinarie tränings- eller tävlingsanläggning. Upplägget är framtaget av Energikontoret Regionförbundet Örebro, Energikontoret Östra Götaland och Energikontoret Skåne/Hållbar Mobilitet Skåne, med stöd av Energimyndigheten och Länsstyrelsen i Skåne.

- Föräldrar som skjutsar sina barn till och från träningen i bil har stor miljöpåverkan. Klimatmatchen utmanar invanda beteenden och kan få stor betydelse. Dessutom får den som till exempel cyklar till och från träningen extra motion, vilket kan vara bra när det är dags för match, säger Lena Gunnarsson från Energikontoret Skåne, som stöttar energirådgivare runt om i landet.

Mer information om aktiviteterna i Skåne 2013 hittar du på Energikontoret Skånes hemsida. År 2012 deltog 2158 städer i världen i Trafikantveckan, 105 kommuner i Sverige registrerade sitt deltagande och 25 kommuner till genomförde aktiviteter. Siffrorna för 2013 är ännu inte klara, men det ser ut att bli ännu högre deltagande.

I samband med trafikantveckan 16-22 september arbetar Cykelfrämjandet, Föreningen för Sveriges Regionala Energikontor och Gröna Bilister gemensamt för att stärka alternativen till bilen, bland annat med den gemensamma hemsidan www.trafikantveckan.nu, där också detaljerad statistik om  bilanvändning finns.

Mer information
Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne, tel: 0709-71 99 70, lena.gunnarsson@kfsk.se

Den Europeiska trafikantveckan är en upplysningskampanj som äger rum den 16–22 september varje år. Kampanjen går ut på att motivera medborgarna att cykla, gå och använda kollektivtrafik i så stor utsträckning som möjligt. Kampanjen uppmuntrar också att man i de europeiska städerna på olika sätt underlättar för invånarna att använda dessa alternativ. Cykelfrämjandet, Energikontoren Sverige och Gröna Bilister samordnar arbetet i Sverige.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71