Örkelljunga FK satsar på bra inomhusklimat och energismart uppvärmning

Örkelljunga FK är en orienteringsklubb i Örkelljunga kommun i Skåne. Genom att investera i en bergvärmepump, tilläggsisolera och byta till energieffektiva fönster, kan de nu planera för att utöka sin verksamhet utan att få höga driftskostnader. Förhoppningen är att energi-användningen står still, samtidigt som driftstimmarna och aktiviteterna i föreningen ökar.

Örkelljunga FK deltog under 2012 i projektet ”Klimatsmart idrott i Skåne” som drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne. Med den gamla luftvärmepumpen och direktel var det för dyrt att hålla varmt i klubblokalen. Dessutom var den gamla varmvattenberedaren på väg att ”ta slut”. Inomhusklimatet försämrades ytterligare av ett oisolerat golvbjälklag och dåliga tvåglasfönster. Kostnaden för att installera bergvärmepump, konvertera till vattenburet system till klubbhuset samt övernattningshuset, tilläggsisolera och byta fönster var 380 000 kr och finansierades med hjälp av:

• Skåneidrotten och Idrottslyftet
  • Örkelljunga Kommun – Partnerskapspengar
  • Örkelljunga Friluftsklubbs Stödförening
  • Lokala Sponsorer
  • Egna medel och ideellt arbete

- Från Skåneidrottens och Idrottslyftets sida är vi angelägna om att idrottsrörelsen tar sitt ansvar för klimatfrågorna. Men det fina med ”Klimatsmart Idrott” är att det också innebär att föreningarna lägger sina resurser på bra idrottsverksamhet istället för onödiga energikostnader, det gillar vi, säger Martin Lundgren om Idrottslyftet.

Dessutom har föreningen nu en säker och energieffektiv uppvärmning framförallt under vinterhalvåret och god tillgång till varmvatten vid träningstillfällen, läger mm i klubblokalerna.

Nu när föreningen förbättrat klimatskalet genom tilläggsisolering och fönsterbyte så kan  värmepumpen arbeta med lägre temperaturer ut till radiatorerna. Det ger bra förutsättning för en hög årsvärmefaktor* och därmed låg energianvändning, säger Lena Gunnarsson som arbetar som energi-och klimatrådgivare på Energikontoret Skåne.

Rådet till andra föreningar är att undersöka lösningar hos flera företag och ta in offerter. Se till att få bruksanvisningar och garantidokument före eller vid installationen, så att det inte drar ut på tiden innan de kommer. Ta också reda på om det går att söka bidrag från flera håll.

- Ta råd från flera håll om vilka åtgärder som bör göras. Våra bästa råd fick vi av Energikontoret Skåne som Skåneidrotten samarbetar med, vi har även haft en mycket god dialog med våra lokala entreprenörer, CSAB, Enbergs VVS och HP Borrningar under processen vilket gjort att vi fått en anläggning som vi är mycket nöjda med, säger Niklas Welander, ÖFK.

Är din förening intresserad av att delta i projektet är ni välkomna att kontakta Skåneidrotten eller Energikontoret Skåne.

Niklas Welander, orkelljunga.fk@telia.com, 0730-647305

Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne, lena.gunnarsson@kfsk.se,

Martin Lundgren, Skåneidrotten, martin.lundgren@skaneidrotten.se,

Projektet "Klimatsmart idrott i Skåne" drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne. Många idrottsföreningar har höga räkningar för värme, el och vatten vilket ger mindre pengar över till idrotten. Målet är att idrottsföreningar ska spara minst 15 procent energi i sina anläggningar.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71