Flyinge AB satsar långsiktigt på ledbelysning

Flyinge AB är en stor ridanläggning i Lunds kommun som utbildarhästar och hästtränare. Genom att belysningen succesivt bytts ut till ledbelysning och har energiförbrukningen minskat med 300 MWh. Investeringskostnaden sparas in på 3 år om man räknar normalt underhåll enligt fastighetsägareföreningens kalkyler. Dessutom gör de en god insats för miljön och klimatet genom att minska sitt koldioxidutsläpp med 30 ton.

Flyinge AB var under 2012 värd för en av inspirationsträffarna i projektet ”Klimatsmart idrott i Skåne” som drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne. Fastighetschef Sune Hagström ställde upp som föreläsare och visade runt deltagarna på anläggningen, som var extra nyfikna på den nya ledbelysningen i ridhusen. Genom att installera ledbelysning i etapper och testa olika lampor, har ridanläggningen nu en fungerande och energieffektiv belysning. Dessutom har ljuskvaliteten avsevärt förbättrats och ridhallarna har nu ett tillräckligt ljus för att kunna fotografera i med bra resultat.

Efter investeringen av ledbelysningen som mer än halverade belysningskostnaderna, har Flyinge planer på att lägga in egen central fjärrvärmeanläggning med eldning av gödsel och flis, samt en kompletterande solcellsanläggning.

Flyinge har gjort en långsiktig plan för hur de vill driva sin anläggning och vilka investeringar de vill göra för att få en hållbar verksamhet med låga driftskostnader. De har gjort sin anläggning mindre sårbar för höga elpriser och de har möjlighet att planera för framtida investeringar, säger Lena Gunnarsson som arbetar som energi- och klimatrådgivare på Energikontoret Skåne.

Det generella rådet till andra föreningar är att undersöka lösningar hos flera företag och ta in offerter. Se till att få bruksanvisningar och garantidokument före eller vid installationen.  Ta också reda på om det går att söka bidrag från flera håll.

Se till att installationer och lampor är rätt märkta och att de håller föreskriven IP klass. Kontrollera också med ditt försäkringsbolag om de har högre krav än normen, säger Sune Hagström från Flyinge AB.

Är din förening intresserad av att delta i projektet är ni välkomna att kontakta Skåneidrotten eller Energikontoret Skåne.

Sune Hagström, Flyinge AB
sune.hagstrom@flyinge.se, 046-64 920

Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne
lena.gunnarsson@kfsk.se, 0709-71 99 70

Martin Lundgren, Skåneidrotten
martin.lundgren@skaneidrotten.se, 040-600 59 49

Projektet "Klimatsmart idrott i Skåne" drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne, och finansieras av Region Skånes miljövårdsfond. Många idrottsföreningar har höga räkningar för värme, el och vatten vilket ger mindre pengar över till idrotten. Målet är att idrottsföreningar ska spara minst 15 procent energi i sina anläggningar.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71