Energimyndigheten saknar helhetsbild

Jordbruksministern Eskil Erlandsson besökte idag Biogas Syds monter på Borgeby Fältdagar. Representanter från Biogas Syd fick tillfälle att informera jordbruksministern om det aktiva arbetet med att utveckla biogas till fordonsdrift i Skåne. I det sammanhanget fick man också tillfälle att beklaga den onyanserade bild av förutsättningarna för biogas till fordonsdrift som Energimyndighetens utredare gett uttryck för i media under midsommarhelgen. I Skåne finns alla förutsättningar att göra biogas till ett drivmedel för framtiden med höga miljövärden och positiva effekter på samhällsekonomi och sysselsättning. Här finns en stor enighet bland intressenterna om biogasens potential, positiva effekter och en vilja att omsätta detta i konkret handling. De regionala problemen i Stockolmsregionen får inte påverka Energimyndighetens helhetsbild av biogasens framtida förutsättningar för hela landet.

Kontaktperson:
Peter Erlöv
Ordförande i Biogas Syd
Region Skåne
Tel. 0709-719969

Anna Hansson
Projektsamordnare för Biogas Syd

Biogas Syd är en strategisk och operativ organisation vars verksamhet är baserad på samverkan mellan olika företag och organisationer inom biogasområdet. Organisatoriskt är det ett projekt inom Energikontoret Skåne med Kommunförbundet Skåne som huvudman och Region Skåne som huvudfinansiär. Målsättningen med Biogas Syd är att den genom sin strategiska planering och sitt operativa arbete ska samordna parternas resurser och skapa ytterligare förutsättningar för biogasproduktion och biogasanvändning i regionen.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71