Båstad Sportcenter med Båstad Tennissällskap satsar på energieffektiv ledbelysning

Båstad Sportcenter är en stor tennisanläggning i Båstad kommun. Genom att installera nya ledlysrör på alla sina inomhusbanor, räknar de med att kunna spara 50 % av kostnaden som tidigare gick till belysningen. Förutom en minskad energianvändning som motsvarar 4 villors normalförbrukning, reduceras också koldioxidutsläppen med 5 ton per år.

Båstad Sportcenter med Båstad Tennissällskap deltog under 2012 i projektet ”Klimatsmart idrott i Skåne” som drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne. Med den gamla belysningen var det dyrt och ineffektivt att hålla alla banor upplysta. Belysningen var dessutom för svag för internationell tävlingstennis. Klubben började därför sitt arbete med att hitta en ledleverantör, med erfarenheter av tennishallar. Efter flera månaders förberedelser räknar man nu med att vara klar med hela installationen.

Från Skåneidrottens och Idrottslyftets sida är vi angelägna om att idrottsrörelsen tar sitt ansvar för klimatfrågorna men det fina med ”Klimatsmart Idrott” är att det också innebär att föreningarna lägger sina resurser på bra idrottsverksamhet istället för onödiga energikostnader. Det gillar vi, säger Martin Lundgren om Idrottslyftet.

Kostnaden för att installera ledbelysningen är 1,2 miljoner kr och finansierades med hjälp av:

• Skåneidrotten och Idrottslyftet
  • Kommunen
  • Egna medel, cirka 70 %

Båstad Sportcenter har arbetat med energibesparande åtgärder i flera år. Bland annat har de investerat i energisnål varmvattenberedning via frånluftsvärmepumpar, takvärmen i tennishallarna är numera utbytt mot luft/luft värmepumpar och tropikfläktar sitter i taket för att få ned värmen mot golvet. Belysningen installeras behovsstyrt. Bättre behovsstyrning kommer även att införas för både värme och ventilation.

Föreningen Båstad Tennissällskap arbetar långsiktigt med att sätta upp nya mål med sitt arbete för att få sin anläggning så energieffektiv som möjligt, vilket är imponerande eftersom alla investeringar kostar, framförallt på en så stor anläggning, säger Lena Gunnarsson som arbetar som energi- och klimatrådgivare på Energikontoret Skåne.

Det generella rådet till andra föreningar är att undersöka lösningar hos flera företag och ta in offerter för alla åtgärder som planeras. Se till att få bruksanvisningar och garantidokument före eller vid installationen, så att det inte drar ut på tiden innan de kommer. Ta också reda på om det går att söka bidrag.

Vårt bästa tips är att ta råd från flera håll om vilka åtgärder som kan göras. Sök referensanläggningar och besök dem gärna. Råd fick vi av Energikontoret Skåne som Skåneidrotten samarbetar med.  Vi har även haft en mycket god dialog med våra lokala entreprenörer och serviceföretag under processen, vilket gjort att vi fått en anläggning som vi är mycket nöjda med, säger Jan Trolle på Båstad sportcenter.

Är din förening intresserad av att delta i projektet är ni välkomna att kontakta er lokala energi och klimatrådgivare, Skåneidrotten eller Energikontoret Skåne.

Jan Trolle, Båstad sportcenter
jan.trolle@telia.com

Lena Gunnarsson, Energikontoret Skåne
lena.gunnarsson@kfsk.se, 0709-71 99 70

Martin Lundgren, Skåneidrotten
martin.lundgren@skaneidrotten.se, 040-6005949

Projektet "Klimatsmart idrott i Skåne" drivs av Skåneidrotten i samarbete med Energikontoret Skåne. Många idrottsföreningar har höga räkningar för värme, el och vatten vilket ger mindre pengar över till idrotten. Målet är att idrottsföreningar ska spara minst 15 procent energi i sina anläggningar.

Nina Mårtensson

Presskontakt Förbundsdirektör 0728-85 47 71