Mohammad Moumne är Årets handledare 2024 inom Vård- och omsorgscollege i Skåne

Mohammad Moumne är Årets handledare 2024 inom Vård- och omsorgscollege i Skåne

Nu är årets handledare inom Vård- och omsorgscollege Skåne utsedd. Den årliga utmärkelsen syftar till att lyfta handledare som genom sitt engagemang får blivande medarbetare inom vård- och omsorg att växa in i sitt yrke. I år tilldelas vinsten till Mohammad Moumne, undersköterska vid hjärtavdelningen på Ängelholms sjukhus.

Vård- och omsorgscollege är en förening för samverkan mellan arbetsgivare, utbildningsaktörer och fackliga organisationer inom den privata och offentliga vården och omsorgen. Tillsammans arbetar medlemmarna i föreningen för att ge elever och studerande en modern utbildning som leder till anställningsbarhet och karriärmöjligheter.

Varje år delar Vård- och omsorgscollege Skåne ut priset ”Årets handledare” till en handledare som är extra duktig på sitt uppdrag i att få blivande medarbetare att växa in i sina yrken. Av årets ca 50 nominerade föll de regionala representanterna för Vård- och omsorgscolleges val på Mohammad Moumne, USK vid Ängelholms sjukhus.

Mohammad har ett stort engagemang och är en Inspirerande och stöttande mentor för studenterna. Genom sitt engagemang och förmåga att skapa en givande lärandemiljö har han bidragit till studenternas utveckling och framgång under praktiken.

Mohammad skapar en positiv lärandemiljö. Genom att ge konstruktiv feedback, vägledning och uppmuntran, hjälper handledaren eleverna att utvecklas och växa i sin yrkesroll.

Mohammad har en enastående förmåga att vägleda, utbilda och inspirerar sina elever. Han har en naturlig förmåga att skapa en positiv och stöttande lärandemiljö där samarbete och arbetsglädje prioriteras.

Mohammad är en verklig förebild och vi är otroligt stolta över utmärkelsen till Årets handledare, säger Eva Sällström Områdeschef VO Medicin Ängelholms sjukhus och lokal ordförande för VOC och Marie Falkheden Sjölund, lokal processledare VOC.

2024 slog antalet nomineringar till Årets handledare i Skåne rekord. Att allt fler väljer att uppmärksamma handledares viktiga roll ser Petra Douhane som väldigt positivt.

– Vi behöver rekrytera och utbilda fler handledare för att kunna bidra till en kvalitetssäkrad och hållbar kompetensförsörjningen. Handledarna är har en nyckelroll då de är elevernas och de studerandes första kontakt med vård- och omsorg som arbetsgivare säger hon.