Kesko Sverige förvärvar Bygg & Interiör AB

Kesko Sverige förvärvar bygghandelskedjan Bygg & Interiör AB (org nr 556308-1289 Bygg och Interiör i Katrineholm AB) med butiker i Katrineholm, Flen och Vingåker. Förvärvet är en del av Keskos tillväxtstrategi i Sverige. Bygg & Interiör AB kompletterar Kesko Sverige Buildings position ytterligare både geografiskt och kompetensmässigt och blir en del av Keskos rikstäckande bygghandelskedja K-Bygg.

Kesko Sverige har redan en stark position på byggmarknaden med sina 34 butiker inom K-Bygg som framförallt riktar sig till professionella byggare samt K-Rautas 17 varuhus med huvudinriktning mot konsument. Bygg & Interiör blir en del av K-Bygg. Förvärvet är ytterligare ett steg i Kesko Sveriges tillväxtstrategi och förstärker marknadspositionen i Södermanland.

“Förvärvet av Bygg & Interiör AB ligger i linje med vår tillväxtstrategi i Sverige. Jag ser att Bygg & Interiör passar bra in i K-Byggs varumärke. De lever upp till K-Byggs kundlöfte om att erbjuda kompetens, kunskap, kvalitet och kundfokus. Även geografiskt är detta en perfekt match med Bygg & Interiörs butikslägen mitt emellan våra etableringar i Storstockholm och Östergötland. Jag ser fram emot att få hälsa Bygg & Interiörs medarbetare välkomna in i Kesko!” säger Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige.

”För mig känns det väldigt bra att Kesko blir köpare av vårt bolag, Bygg & Interiör. Att bolaget fortsätter i trygga händer och med en ny, långsiktig ägare med djup kunskap och kompetens inom bygghandeln borgar för fortsatt tillväxt och kundfokus,” säger Martin Hjorth, vd, Bygg & Interiör.

Bygg & Interiör grundades 1977 och är väletablerat med goda och långvariga kundrelationer såväl med proffs som med slutkund på alla tre orter. Företaget har omkring 50 medarbetare och omsätter 150 MSEK (2019).

Förvärvet genomförs per den 1 september 2020.

För mer information:

Martin Hjorth, vd, Bygg & Interiör, +46-70-833 85 75 martin@bygginterior.se

Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige, +46-70-4316960 endre.espeseth@kesko.se

K-Rauta, K-Bygg och Onninen bildar tillsammans Kesko Sverige som ägs av det finska bolaget Kesko, en av de största detaljhandelskedjorna i norra EuropaKesko i Sverige har 1 400 medarbetare med en omsättning på ca 5 miljarder SEK. Försäljningen till konsument och proffs sker genom ett omfattande butiksnätverk, e-handel och digitala tjänster. Läs mer: k-bygg.se, k-rauta.se, onninen.se, kesko.com.