K-rauta startar franchisekedja

K-rauta startar franchisekedja

– Förstärkt utbud för mindre städer och ökad trygghet för lokala handlare

Byggvaruhuskedjan K-rauta storsatsar på den brännheta gör-det-själv-marknaden. K-rauta har under året öppnat två nya varuhus och lanserat ett nytt butikskoncept. Nästa stora steg är att starta en franchisekedja.

Byggvaruhusbranschen domineras idag av kedjeföretag eller fristående handlare som gått samman i s.k. frifack. I övrigt koncentreras ägandet allt mer genom stora utländska bolag. K-rauta är första byggvaruhuskedjan i Sverige som nu satsar på en franchisekedja.

För kunderna innebär det ett förstärkt utbud, framför allt på mindre orter där lokala handlare oftast har det svårt att få till både ett brett utbud och lönsamhet. Franchisevaruhusen kommer också bli mer tillgängliga. Målet är att ha fler franchiseägda varuhus än egna.

– Våra 18 varuhus vi har idag ligger alla, liksom de flesta byggvaruhus i utkanten av städer. Med franchisevaruhusen kommer vi att kunna möta kunderna på fler orter och närmare stan. Jag vet att många konsumenter efterfrågar mer centrala byggvaruhus, säger VD Jani Jylhä

För de lokala handlarna som har vilja och möjlighet att bli franchisetagare finns framför allt två fördelar: Tillgången till K-rautas låga inköpspriser och breda sortiment,  handlarna kan sälja till konkurrenskraftigt pris och samtidigt få en bra vinstmarginal; Tryggheten med att K-rauta backar upp med inköp, marknadsföring, IT, logistik, varumärke och HR-funktion.

– Det stora bolagets styrka och uthållighet tillsammans med lokala entreprenörers vilja, glädje och lokalkännedom är ett vinnande koncept.

Första franchiseägda varuhuset kommer att vara klar inom ett år och förhandlingar har påbörjats med flera intressenter.  Varuhusen kommer generellt att vara något mindre än kedjans egna, från 1500 kvm och väntas omsätta minst 40-50 miljoner var.  På lång sikt ska franchisekedjan stå för en betydande del av K-rautas totala omsättning.

De franchiseägda varuhusen kommer ha samma upplägg och utbud som K-rautas övriga varuhus.  Tillvägagångssättet för att bygga upp kedjan kan se ut på olika sätt: antingen byggs ett helt nytt varuhus som en franchisetagare tar över eller så erbjuds ett samarbete till en befintlig lokal handlare.

– I vår bransch är den här satsningen och det här konceptet unikt. Genom att vi är först innebär det stora möjligheter för alla inblandade, även för kunderna, säger Jani Jylhä.

För mer information: Jani Jylhä, VD K-rauta, 070-431 69 60

Fotnot:  Av K-rautas 19 varuhus i Sverige drivs redan ett, i Luleå, av en privat köpman.  Men det är först nu idén om en hel partnerkedja lanseras

Om K-rauta

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern Kesko. Det första varuhuset i Sverige öppnades 1996 i Stockholm. K-rautas koncept bygger på att vara "varuhuset för hela huset" med alla produkter för VVS, trädgård, verktyg, bygg och inredning. Målen för de egna varuhusen är att inom två år öka antalet från dagens 18 till 26. Innan årsskiftet öppnar K-rauta i Eskilstuna och Halmstad och nästa år i Uppsala och norra Stockholm. 2007 omsatte K-rauta 2, 8 miljarder kronor och väntas 2010 att omsätta runt 4 miljarder.

Presskontakt Kommunikationsansvarig (EJ marknadsföring & annonsering. Endast Journalistkontakter.) - semester till 8/8. Skicka sms vid brådskande ärende. Kesko Sverige +46 76 8547706