Vi öppnar Marketplace STHLM

Marketplace STHLM är en innovationsmiljö, startup-hub och fysisk arena med co-working space och butik/mikrovaruhus. En arena, där vi helt enkelt sänker barriärerna kring ekonomiska förutsättningar, finansiering, referenser, tidsaspekt, kunskaper, trygghet, sammanhang, tillgänglighet och tillgång till nätverk, som alla utgör ett stort mentalt och fysiskt stort hinder för att komma igång.

Vår dröm är att bidra till att fler verksamheter startas och växer och att Marketplace STHLM ska bidra till integration i det svenska samhället.

För som det ser ut i dagens innovationssystem, så missgynnas kvinnliga företagare av olika anledningar och utlandsfödda kvinnliga företagare har ännu svårare att komma in.

Centraliserade innovationsmiljöer och icke-inkluderande innovationsmiljöer bidrar även till en homogen innovationsmiljö. Med Marketplace STHLM vill vi skapa möjligheter för fler att vara med och bidra både till sin egen, andras och samhällets utveckling med fokus på en inkluderande tillväxt. Till exempel utgör idag kvinnliga företagare av mindre än hälften av manliga företagare och 1-2% av riskkapital går till kvinnliga grundare, vilket även påverkar tillväxtpotentialen i dessa bolag. Ett viktigt ämne som vi också vill lyfta fram med initiativet.

Syftet är kortfattat att ge den bästa möjliga boosten för utlandsfödda kvinnor att bygga starka och framgångsrika bolag och lyfta fram den uppfinningsrikedom, kreativitet och driv som finns där ute.

Invigningen

Det är äntligen dags att öppna vår första lokal i Högdalen centrum där våra medlemmar kommer att ha tillgång till egen butiksyta, lager och co-working space.

Det har varit ett märkligt år på grund av coronapandemin, men Marketplace STHLM öppnar äntligen sin första lokal i Högdalen Centrum för att kunna ge fler utlandsfödda kvinnliga företagare möjligheten att följa sina drömmar.

Vi har härmed nöjet att äntligen fira invigningen med våra blivande medlemmar och nuvarande samarbetspartners, såsom SEB, Kinnarps, Aspia och andra, till en spännande kväll med inspirerande diskussioner och mingel. Under kvällen har deltagarna dessutom möjlighet att lära känna vårt arbete, våra målsättningar och vår community som består av talangfulla kvinnliga förebilder och engagerade samarbetspartners.

När: 8 oktober 2020 18:00-21:00

Var: Högdalsgången 13, Bandhagen

Kontaktperson: Lilla Nemeth: lilla@gomarketplace.se

OBS, Detta är ett slutet evenemang eftersom vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och gränsen för antal deltagare sätter vi på max 50 personer.

Inspelning: Vi kommer att spela in våra paneldiskussioner och dela de på Marketplace STHLM Youtube kanalen.

• samarbete
  • entreprenörskap
  • integration
  • samhällsfrågor

Vi jobbar mot att bidra till att fler verksamheter startas och växer. Vi erbjuder kvinnliga entreprenörer möjligheten att snabbt och enkelt hitta kontors- eller butiksutrymme för att boosta företagsstarten och samtidigt ge access till ett stort nätverk, värdefulla kunskaper och inspiration samt verktyg.

Vi erbjuder utvalda utställare att ställa ut sina produkter och tjänster för försäljning i vår exklusiva co-working space och showroom mitt i Högdalen Centrum.

Dessutom får våra medlemmar kunskaper inom företagande, coachning inom marknadsföring, försäljning och ekonomisk rådgivning genom våra samarbetspartner.