Toppresultat för Kävlinge kommuns elever

Toppresultat för Kävlinge kommuns elever

Kävlinge kommun befäster sin ställning som en av Skånes ledande skolkommuner i SCB:s senaste sammanställning av skolresultaten i landet. Såväl det genomsnittliga meritvärdet för de som gick ut nian i våras som andelen behöriga till gymnasiet är det fjärde högsta värdet i Skåne.

- Det är glädjande att se så fina resultat för våra högstadieelever. Det genomsnittliga meritvärdet har historiskt sett alltid legat högt i Kävlinge kommun och det är extra roligt att se att andelen behöriga till gymnasiet stiger, säger Sofia Lindblom, ordförande i Utbildningsnämnden i Kävlinge kommun.

Under september och oktober varje år presenterar Statistiska Centralbyrån, SCB, statistik över skolresultaten i landet. I dessa sammanställningar ligger Kävlinge kommun bland landets 25 procent bästa kommuner inom alla områden. Vi har i år Skånes fjärde högsta genomsnittliga meritvärde i årskurs nio. Kävlinge kommuns nior hade i genomsnitt 246 i meritvärde när de slutade grundskolan i våras, jämfört med 228 i genomsnitt för alla niondeklassare i Sverige.

- Vi är en resultatmässigt stark skolkommun och har länge legat bland de 10 till 20 kommunerna i landet med högst meritvärde, berättar Johan Holmqvist, chef för sektor Utbildning i Kävlinge kommun.

Gymnasiebehörigheten stiger i Kävlinge - minskar i resten av landet

I Skåne, precis som i riket som helhet, har andelen behöriga till gymnasiet minskat. I Kävlinge kommun ser vi dock en liten ökning. Med 90.8 procent behöriga elever ligger vi högt över snittet i såväl Skåne (84,4 procent behöriga) som Sverige (84,1 procent behöriga).

- Just gymnasiebehörigheten är något som skolorna i Kävlinge kommun kommer att ha extra stort fokus på framöver. Därför är det fint att se att vi startar vårt arbete från en relativt hög nivå, säger Johan Holmqvist.

Kävlinge kommuns niondeklassares genomsnittliga meritvärde är ett av de bättre i landet. Det svarta strecket i bilden visar Kävlinge kommuns placering jämfört med landets övriga kommuner. De rödmarkerade kommunerna är den fjärdedel som har lägst resultat, de grönmarkerade (inklusive den svartmarkerade Kävlinge) är den fjärdedel med högst resultat. Källa: SCB via kolada.se

Välkommen till Kävlinge - mitt i naturen med å, hav och öppna landskap men ändå med flera städer på smidigt pendlingsavstånd. Vi formar framtiden! I Kävlinge kommun, med våra drygt 30 000 invånare, finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Det gör vi genom hög service och tillgänglighet, välfärdstjänster i framkant, trygga boendemiljöer, ett gott företagsklimat och en rik fritid för våra kommuninvånare.

Sofia Lindblom (M)

Ordförande Utbildningsnämnden 0733- 73 05 43