Prognos i balans för Kävlinge kommuns verksamheter – delårsrapport för första halvåret 2023

Pressmeddelande -

Kävlinge kommun redovisar för perioden 1 januari till 30 juni 2023 ett resultat på 57,9 mkr. Nämnderna lämnar en balanserad prognos med undantag av externt gymnasium och helårsprognosen för 2023 är fortsatt positiv.

Resultatprognosen för delåret påverkas positivt av uppskrivningen av orealiserade marknadsvärden på finansiella tillgångar med 27,1 mkr. Det beräknade helårsresultat för 2023 är stabilt och uppgår till 14,8 mkr rensat för engångseffekter samt nedskrivning av orealiserade marknadsvärden. Detta är något bättre än det budgeterade resultatet på 13,0 mkr.

Utbildnings,- omsorgs,- och bygg och miljönämnden prognostiserar ett resultat i balans medan arbetsliv- och fritidsnämnden exkluderat köp av externt gymnasium redovisar ett överskott. Externt gymnasium går med underskott på grund av kraftigt ökade programpriser och fler elever än budgeterat. Kommunstyrelsens prognos visar på ett överskott.

– Det ekonomiska läget för 2023 är stabilt och samtliga nämnder har en ekonomi i balans vilket känns tryggt. Vi kommer att möta flera utmaningar framöver då Sverige befinner sig i ett läge som vi inte är vana vid. Sveriges kommuner har många svåra frågor att hantera; demografisk utveckling, låg konjunktur med hög inflation och allt högre ränteläge. Vi vet att det kommande året kommer att bli riktigt tufft så resultatet för 2023 gör att vi står bra förberedda inför det, säger Annsofie Thuresson, kommunstyrelsens ordförande.

Vid halvårsskiftet uppgår antalet medborgare till 32 416 vilket är en minskning med 56 personer sedan årsskiftet. Blickar vi framåt är dock bygg- och befolkningsökningarna optimistiska så konjunkturens utveckling kommer att bli avgörande för hur befolkningen utvecklas. Även nationellt är befolkningsutveckling svagare än prognostiserat.

Kommunens beslutade investeringsbudget uppgår till 288,5 mkr. Av investeringsbudgeten prognostiseras 282,6 mnkr att nyttjas 2023. Flera nya lokaler tas i bruk under året vilket medför investeringar i nya inventarier, IT utrustning med mera. Utökningen av VA-verkets kapacitet samt arbetet med överföringsledningen från reningsverket och västerut har påbörjats. Infrastruktur byggs framför allt ut inom Stationsstaden och Almelund. Området runt nya stationen i Furulund har färdigställts under 2023.

Vision: Vi formar framtiden!

I Kävlinge kommun finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Vi är en kommun där alla trivs och känner sig 100% välkomna.

Här finns småstadens trygghet och natursköna omgivningar med närhet till storstädernas utbud. Med nyskapande idéer lägger vi grunden till en hållbar, trygg och meningsfull tillvaro och vi strävar efter att inspirera andra med våra initiativ.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65