Pressinbjudan: Invigning av Hälsans stig Kävlingeån lördag 3 september

På lördag 3/9 kl 11.00 invigs Hälsans stig Kävlingeån av Annsofie Thuresson, ordförande i omsorgsnämnden i Kävlinge kommun. Invigningen sker vid en nyuppsatt informationstavla vid parkeringen invid gamla kyrkan i Kävlinge.

Hälsans stig Kävlingeån anläggs av Kävlinge kommun och Leaderprojektet ”1000 år längs ån” i samarbete med Riksförbundet HjärtLung. Hälsans stig kan användas av alla; flanörer, pensionärer, frisksportare och förskolegrupper. Man kan börja och sluta sin promenad var man vill och ändå, tack vare kilometerskyltarna, veta hur lång sträcka man promenerat.

Den gångvänliga och till stora delar belysta leden är till stor del förlagd till å-nära stigar och leder. Den är sex km lång och går förbi gamla kyrkan ner till ån, över två broar, vidare mot Furulund och Viken och åter till Kävlinge centrum.

Hälsans stig Kävlingeån är tydligt skyltad åt båda hållen hela vägen med km-skyltar och vägvisningsskyltar vilket ger möjlighet till både kortare och längre promenader. Man kan välja färdriktning och variera sin gångväg och det finns förbindelseleder för den som vill korta av eller ta genvägar.

Kontaktperson vid frågor om Hälsans stig Kävlingeån:
Ivar Sjögren, projektledare Leaderprojektet "1000 år längs ån"