​Nöjda kommuninvånare i Kävlinge - förbättrat resultat i medborgarundersökningen 2020

Pressmeddelande -

Resultatet av den senaste medborgarundersökningen bekräftar att Kävlingeborna är nöjda med sin kommun. Tidigare bra resultat har bestått och i några fall förbättrats. Kävlinge kommun är i samtliga tre huvudområden klart bättre än genomsnittskommunen.

Medborgarundersökningen genomförs av Statistiska centralbyrån (SCB). Av cirka 1200 tillfrågade Kävlingebor har 46 procent svarat på enkäten. Kävlinge kommun medverkar årligen och undersökningen är ett av flera verktyg för att få en bild av hur Kävlingeborna ser på sin kommun.

- Det är glädjande att vi förbättrar våra resultat. Speciellt så här i Coronatider känns det positivt att nöjdheten med våra verksamheter tar ett stort kliv framåt, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

I medborgarundersökningen får invånarna tycka till om Kävlinge kommun och dess verksamheter. Invånarna betygsätter följande tre områden:

1. Kommunen/regionen som en plats att bo och leva på
  2. Kommunens verksamhet
  3. Det inflytande invånarna har på verksamheterna

Medborgarundersökning är en attitydundersökning och inte en brukarundersökning. Med detta menas att de tillfrågade svarar utifrån sin uppfattning om de kommunala tjänsterna, även då den som svarar inte har egenupplevd erfarenhet av att nyttja tjänsten.

Nöjd-Region-Index

Nöjd-Region-Index (NRI) visar hur invånarna upplever Kävlinge kommun som en plats att leva och bo på. Kävlinge fick i 2020 års undersökning helhetsbetyget 67 (av 100) att jämföra med medelbetyget 60 för de kommuner som medverkar i undersökningen.

Kävlinge visar på höga betyg inom alla delar men vi kan se att pandemin har satt sina spår inom möjligheterna till arbete och utbildning, där resultaten visar på en negativ utveckling. Vad gäller upplevd trygghet har resultaten däremot blivit bättre. Samtliga resultat inom detta område ligger över gränsen för nöjda medborgare och över genomsnittet för riket.

Nöjd-Medborgar-Index

Nöjd-Medborgar-Index (NMI) visar vad invånarna tycker om Kävlinge kommuns verksamheter. Kävlinge kommun fick i 2020 års undersökning helhetsbetyget64 (av 100) att jämföra med resultaten från 2019 som var 60. Medelbetyget för de kommuner som medverkar i undersökningen är 53.

Ett område som har ökat mycket är bemötande liksom de olika verksamhetsdelarna. Störst utveckling finner vi inom äldreomsorgen, stöd för utsatta, förskolan, idrott- och motionsanläggningar, miljöarbetet och renhållning och sophämtning.

Nöjd-Inflytande-Index

Nöjd-Inflytande-Index (NII) visar hur invånarna uppfattar sitt inflytande över Kävlinge kommuns verksamheter. Kävlinge fick i 2020 års undersökning helhetsbetyget 47 (av 100) att jämföra med medelbetyget40 för alla kommuner som medverkar i undersökningen. Ingen förflyttning har gjort av resultaten vad gäller helhetsbetyget medan de olika delfrågorna visar på små förflyttningar i positiv riktning. Inga betygsindex inom detta område når nivån nöjda medborgare.

Coronapandemin

Med anledning av Covid-19 och dess konsekvenser ställdes denna gång även ett antal extrafrågor med anknytning till pandemin.

Den första frågan gällde hur mycket det tillfrågade tyckte att hen påverkats. de flesta ansåg sig lite påverkade (46 procent) medan få invånare ansåg sig inte påverkade alls (7 procent). Dock ansåg sig 17 procent av invånarna vara mycket påverkade. Inte förvånande är det gruppen 65 år och äldre som ansett sig mest påverkade.

På frågan om vad man tycker om kommunens insatser ansåg en majoritet att det varit ganska eller mycket bra (54 procent) medan 4 procent inte alls är nöjda. Nästan en tredjedel uppger att de inte har någon åsikt i frågan.

Hur ser invånarna på insatserna från centrala myndigheter, riksdag och regering? Här är det färre som inte har någon åsikt – 10 procent. 72 procent tycker att insatserna varit ganska eller mycket bra och 18 procent tycker de varit ganska eller mycket dåliga.

Fakta index:
Betygsindex kan ligga mellan 0 och 100

• Under 40 betraktas som ”inte godkänd”
  • Över 55 betraktas som ”nöjd”
  • Över 75 betraktas som ”mycket nöjd”