Fortsatt goda resultat i Kävlinge kommuns grundskolor

Fortsatt goda resultat i Kävlinge kommuns grundskolor

En sammanställning av slutresultaten för läsåret 2019/2020 visar att Kävlinge kommuns två högstadieskolor har fortsatt goda resultat.

Trots utmaningar under vårterminen så har 85 procent (84 procent*) av eleverna nått målen i alla ämnen. Det sammanlagda meritvärdet, årets medelbetyg, ligger på 241(240*) och gymnasiebehörigheten ligger på 92 procent (90 procent*).

- Det är jämna höga resultat över tid och det är det vi strävar efter, samtidigt är det väldigt viktiga resultat för eleverna som ger dem en bra möjlighet att ta sig vidare i utbildningssystemet och nå sina drömmar, säger Camilla Mårtensen, ordförande i Utbildningsnämnden.

Kävlinge kommuns goda resultat, som håller i sedan fler år tillbaka, grundar sig i ett tydligt och riktat arbete i grundskolorna som ytterst handlar om att eleverna ska nå målen i alla ämnen.

- De gemensamma satsningar vi gör både för pedagoger och skolledare har betydelse för att arbetet med en likvärdig skola ska lyckas. Det innebär också bland annat att vi vid två tillfällen per år identifierar elever som riskerar att inte nå minst E-nivå, vilket får till följd att vi gör tydliga insatser för att kunna stödja de eleverna i skolarbetet, säger Barbro Börjesson, sektorchef för sektor Utbildning.

Långsiktigt utvecklingsarbete genererar resultat

Vårterminen 2020 möttes av en speciell utmaning. Coronapandemin har inneburit en snabb omställning när det gäller digital undervisning, inte minst med tanke på de elever som har varit frånvarande.

- En stor eloge till alla, inte minst undervisande lärare som delvis har fått ställa om undervisningen på kort tid. Samtidigt är vi väl rustade digitalt i Kävlinge, vilket gör att vi har på ett bra sätt klarat en sådan omställning, vilket såklart får oss att fundera över hur vi kan använda den erfarenheten vidare. Vi kan även konstatera att ett långsiktigt utvecklingsarbete genererar resultat, men det gäller att hålla i arbetet över tid, säger Barbro Börjesson.

Behov av fortsatta satsningar

När det gäller resultatet för årskurs 6 meritvärdet något lägre i år 236 p (244 p)*, vilket är en signal om att kommunen behöver hålla i fortsatta satsningar vidare upp i högstadiet.

- Årskurs 6 har under många år haft en mycket hög måluppfyllse. Resultatet är fortfarande högt om än något sviktande, vilket ger oss fortsatta utmaningar i vårt arbete med att hela tiden utveckla, förbättra och skapa goda förutsättningar för alla elever, säger Camilla Mårtensen.

*Förra årets resultat.