Foto av Artem Podrez från Pexels

Första dosen av covid-19-vaccinet till Kävlinge kommuns äldreboenden

Samtliga omsorgstagare i kommunens äldreboende kommer att erbjudas covid-19-vaccin med start tisdag 12 januari. Vaccinationerna beräknas vara klara senast fredag 15 januari och överblivna doser kommer att erbjudas personal vid äldreboendet så att inget ska gå till spillo.

Sektor Omsorg har beställt vaccinationsdoser till samtliga omsorgstagare vid Kävlinge kommuns äldreboende efter det att Region Skåne gett grönt ljus för att vaccinera vid särskilda boenden för äldre under vecka 2.

- Vaccinet kommer i förpackningar om 25 doser och måste ges med både läkare, och sjuksköterska närvarande inom en begränsad tidsram. För att inget ska gå till spillo kommer vi därför att erbjuda personalen vid äldreboendet eventuellt överflödiga doser, berättar Mats Runsten, tf medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

Vaccinationerna vid äldreboendena börjar tisdag 12 januari i Kävlinge och onsdag 13 januari i Löddeköpinge och Dösjebro. Allt beräknas vara klart senast fredag 15 januari. Vaccinationsteamet kommer att arbeta i ett team av tre (en sjuksköterska, en HSL-undersköterska och en läkare) eftersom det tar cirka fyra gånger så långt tid att covid-19-vaccinera jämfört med influensavaccinet. Samtliga vaccinerade kommer att få sin andra dos av vaccinet inom tre veckor.

Kommunen inväntar information från Region Skåne avseende möjlighet till att beställa vaccin och börja vaccinera övriga riskgrupper och personal.

Ann-Louise Christensen, sektorchef Omsorg
Mejl: ann-louise.christensen@kavlinge.se

Mats Runsten, tf medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Mejl: mats.runsten@kavlinge.se