Budget för 2024 antagen i kommunstyrelsen

Budget för 2024 antagen i kommunstyrelsen

Onsdagen den 24 maj antog kommunstyrelsen i Kävlinge kommuns budget för 2024. Kommunfullmäktige tar budgetbeslutet den 12 juni.

I vårens budgetprocess mellan förtroendevalda och tjänstepersoner var fokus på dialog för att gemensamt hitta tydliga prioriterade inriktningar som ska bidra till att vi uppnår våra mål. Parallellt med budgetprocessen har även en bred politisk dialog förts för att se över kommunens vision.

Sveriges ekonomi går nu in i en lågkonjunktur med hög inflation och ett allt högre ränteläge vilket påverkar budgeten för 2024. Pensionskostnaderna ökar markant under 2023 och 2024 vilket också kraftigt bidrar till de fallande resultaten. Kävlinge kommun går dock in i kommande period med stabila finansiella förutsättningar.

- Kävlinge är en välskött kommun och vi har muskler att klara oss väl igenom kommande år. För 2024 väljer vi att fokusera på vår kärnverksamhet, utbildning och omsorg, och frångå vårt överskottsmål genom att lägga en budget i balans. Vi lägger samtidigt ett överskottskrav på övriga verksamheter som ska bidra till att vi uppnår en budget i balans, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Kävlinge har under en längre tid haft en tydlig befolkningstillväxt och kommunen har flera planer för nyproduktion av bostäder. Många aktörer är positiva till att starta upp byggprojekt men lågkonjunkturen manar till försiktighet i prognoserna.

Läs mer om aktuella byggprojekt

Vår vision

I Kävlinge kommun finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Vi är en kommun där alla trivs och känner sig 100% välkomna.

Här finns småstadens trygghet och natursköna omgivningar med närhet till storstädernas utbud. Med nyskapande idéer lägger vi grunden till en hållbar, trygg och meningsfull tillvaro och vi strävar efter att inspirera andra med våra initiativ.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65