Skapa med magneter på Arvidsborgs förskola. Foto: Kävlinge kommun

Arvidsborg – gammal förskola i helt ny skepnad

I Kävlinge tätort, insprängd i ett lummigt bostadsområde, ligger en för många välkänd enplansbyggnad: Arvidsborgs förskola. Vad många dock inte känner till, är att förskolan från 1978 helrenoverats invändigt under nästan två års tid och nu ligger i framkant vad gäller stimulerande lärmiljöer som uppmanar till lek, kreativitet och utforskande.

-Både barnen, föräldrarna och personalen är helnöjda! berättar rektor Christina Olsson. Vi hade redan påbörjat arbetet med att granska våra miljöer vad gäller utformning, användning, inredning och material då renoveringen startade. Det innebar en fantastisk möjlighet att få vara med att förbättra och utveckla utbildningen på ett sätt som var väl förankrat i vår vision – att bli en nyfiken förskola.

Att förskolan bjuder upp till nyfiket utforskande gör sig påmind i miljöerna som stimulerar alla sinnen. Bland annat arbetar man aktivt med digitalt lärande och med att kombinera ljud, ljus och bild med olika sorters material. Självklart bär barngrupperna också spännande namn som löper som en röd tråd genom inredningen, eller vad sägs om Prisman, Magneten, Vågen, Spegeln, Luppen, Såpbubblan och Ficklampan?

-Vi är bara 84 barn idag, så vi har plats för fler nyfikna utan att behöva göra avkall på de små barngrupperna som vi är så stolta över att erbjuda i Kävlinge kommun. Dessutom kan vi förhoppningsvis innan hösten fira en helt ny utemiljö som barn och personal fått möjlighet att påverka utformningen av.

Kontaktperson vid Arvidsborgs förskola

Christina Olsson, rektor