Svalkande fläktar och glass för att tackla värmen

Svalkande fläktar och glass för att tackla värmen

Glass, fläktar och listor över hur mycket vätska våra omsorgstagare har fått i sig - detta är några av Kävlinge kommuns knep för att göra varma sommardagar lättare att hantera.

Väderprognoser inför sommaren varnar för att det kan komma en värmebölja i nivå med den som var sommaren 2018. Särskilt utsatta grupper som kan vara extra känsliga för värme, exempelvis personer inom äldreomsorgen, små barn, personer med kroniska sjukdomar eller funktionsnedsättning. Regeringen har därför gått ut med en uppmaning till verksamheter inom vård och omsorg att se över handlingsplaner och beredskap för att kunna tackla en sommar med hög värme.

I Kävlinge kommun kommer cheferna inom omsorgen att ha veckovisa avstämningar under hela sommaren. Vi har en uppdaterad rutin för värmebölja och är väl förberedda. Omsorgsverksamheterna har köpt in glass, vätskeersättning och fläktar för att svalka såväl omsorgstagare som personal.

- Vi kommer att mäta vätskeintaget på våra omsorgstagare under sommaren för se till att alla får i sig tillräckligt. Sedan anpassar vi såklart verksamheten efter väder - är det väldigt varmt undviker vi solen och väljer annan form av aktiviteter, förklarar Irini Papadopoulou, biträdande sektorchef.

Så hanterar du en värmebölja

Folkhälsomyndigheten har sammanställt råd vid värmebölja:

1. VAR UPPMÄRKSAM PÅ INOMHUSTEMPERATUREN Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Risken ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  2. DRICK MER Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  3. ORDNA SVAL MILJÖ Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  4. ORDNA SVALKA En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  5. TA DET LUGNT Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  6. FÖRVARA LÄKEMEDEL RÄTT Om ditt läkemedel är temperaturkänsligt finns information om förvaring på förpackningen eller i bipacksedeln.
  7. VAR UPPMÄRKSAM Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Källa: Folkhälsomyndigheten