Ett djupt lågtryck väntas in över Skåne under lördagen och söndagen. Allmänheten uppmanas att hålla sig inomhus.

Stormen Malik på väg in mot Skåne under lördagen den 29 januari

Från och med lördag eftermiddag väntas ett djupt lågtryck in över Skåne med stormbyar på upp till 30 meter per sekund. Danmark har gett stormen namnet Malik. SMHI har utfärdat en orange vädervarning som innebär att det finns risk för allvarliga konsekvenser för samhället. Varningen gäller från 29 januari kl. 15.00 till 30 januari kl. 12.00.

Den orange vädervarningen innebär att vädret kan medföra fara för allmänheten. Det kan exempelvis handla om omkringflygande föremål, nedfallna träd och mycket begränsad framkomlighet på vägarna. Även kuststräckan och vattenståndet påverkas. Allmänheten uppmanas att hålla sig inomhus och vidta förebyggande åtgärder.

Så kan du förbereda dig:

• Ta in eller förankra alla lösa föremål i trädgården, på terrassen eller balkongen. Det gäller även cyklar och studsmattor.
  • Undvik att ge dig ut på vägarna eller att besöka vänner och bekanta under lördag eftermiddag och kväll.
  • Se till att mobiltelefonerna är laddade.
  • Ha laddade powerbanks redo i händelse av strömavbrott för att ladda mobiltelefoner och surfplattor.
  • Se till att du har stearinljus och tändare/tändstickor hemma.
  • Om du har tillgång till garageplats eller carport, ställ bilen här för att minimera risken för skador.
  • Se till att du har mat och vatten att klara dig i 72 timmar. Fyll exempelvis gärna en vattendunk.

Mer information och checklistor finns på webbplatsen www.dinsäkerhet.se

Så får du aktuell information om pågående kris eller större händelse
Det allra bästa är att ha en batteridriven radio hemma. På så vis kan du via Sveriges radios FM-kanaler få information i händelse av en kris, utan att vara beroende av fungerande ström.

Om du har tillgång till ström och/eller internet är det allra bäst att söka information på webbsidan krisinformation.se.Du kan också få aktuell information på följande tv-kanaler: Sveriges television, TV4, kanal 5 eller kanal 9.

På Kävlinge kommuns webbplats utfärdas ett Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) som slår igenom som en röd informationsruta på alla sidor i händelse av kris.

Vem ska du kontakta vid fara och avbrott?
Vid akut fara för liv och egendom ska alltid 112 kontaktas.

Avbrott i elförsörjning
Vid strömavbrott i din fastighet kontaktar du i första hand ditt elnätsbolag (som du hittar på din elfaktura).

När det gäller kommunens verksamheter, exempelvis äldreboenden, ansvarar kommunen för att verksamheter ska fortsätta fungera så normalt som möjligt. Om prioriteringar krävs vad gäller exempelvis reservkraft, är det viktigaste att skydda liv och hälsa.

Mer information hittar du under Säkerhet, trygghet och beredskap

Internet- och telefoniavbrott
Om telefonerna verkar ha slutat fungera kan du söka information på internet genom att gå till din operatörs hemsida och där söka på "driftstörningar". Hela telenätet behöver inte vara drabbat och man kan komma fram på mobiltelefon om det fasta telenätet är drabbat eller tvärtom.

Efter stormen: Träd och bråte som blåst omkull/skräpar ner
Omkullblåsta träd och annat som skräpar ner på kommunens mark kan du anmäla via vår felanmälningstjänst: Kävlinge kommuns felanmälan

På egen tomt eller gemensamma tomter för bostadsrätts- eller hyresfastigheter har fastighetsägaren ansvar att själv röja upp.

Var försiktig och håll dig inomhus tills stormen bedarrat.

Kommunikationsenheten

Kommunikationsenheten, Kävlinge kommun 046-73 90 00 (vxl)