Privat förskoleaktör vill etablera sig vid nya Almelund

Kävlinge kommun ger Norlandia Förskolor AB tillstånd att bedriva förskoleverksamhet i kommunen. Norlandia Förskolor AB vill bygga en ny förskola på det nya bostadsområdet Almelund som ska ta form i västra Kävlinge.

Den 11 november beslutade utbildningsnämnden att godkänna Norlandia Förskolor AB att bedriva förskoleverksamhet med totalt 200 platser i Kävlinge kommun. Byggnation av en ny helt förskola planeras och Norlandia Förskolor vill etablera sig i det nya bostadsområdet Almelund i västra Kävlinge. Förskolan ska heta Almedal och får börja sin verksamhet i augusti år 2022.

- Att erbjuda våra invånare både privat och kommunal skolverksamhet innebär valmöjligheter för familjen att välja det som passar deras barn bäst. Det är också stimulerande för verksamheterna - vi kan dra lärdomar av varandra. Vår kommunala förskola är i framkant och står sig väl i all konkurrens, säger Camilla Mårtensen, ordförande i utbildningsnämnden.

Norlandia Förskolor AB bedriver redan ett 70-tal förskolor runt om i landet. Kommunens utredning visar att huvudmannen har erfarenhet och förutsättningar för att bedriva en förskola enligt de krav som ställs på en privat skolaktör.

Med sikte på Almelund

Enligt ett direktiv till budget 2020 ska kommunen arbeta för att få in fler alternativa driftsformer för skolverksamhet. I detaljplanen för Almelund finns avsatt plats för en förskola vilket bidrar till att skapa ett attraktivt bostadsområde, men också för att möta behovet av förskoleplatser.

- Vi behöver bygga ut vår skolverksamhet i kommunen kraftigt de kommande åren och att då inte allt sker i kommunal regi kan hjälpa oss att bibehålla vår höga kvalité, säger Camilla Mårtensen.

Utbyggnaden av Almelund påbörjas år 2022. Läs mer om planerna för det nya området - Villor, radhus och kedjehus planeras i västra Kävlinge.