Nya avgifter inom vård och omsorg

Nya avgifter inom vård och omsorg

Den 8 februari beslutade Kommunfullmäktige att förändra kommunens modell för beräkning av avgifter inom vård och omsorg. Den nya avgiftsmodellen innehåller förändring av avgifter, både höjning och sänkning, en ny avgift samt att modellen ska förenklas och effektiveras.

Utifrån omsorgsnämndens ekonomiska läge och bokslut 2019 upprättades en handlingsplan med olika aktiviteter där översyn av avgiftsmodellen var en åtgärd för att se över ekonomin och hur Kävlinge kommuns avgiftsuttag skiljer sig från andra kommuner. En ny modell med en rad förändringar kopplat till avgifter inom vård och omsorg har nu klubbats igenom och träder i kraft den 1 april 2021.

- Vi ser först och främst ett behov av att göra det tydligare och enklare för våra invånare att förstå vilken avgift de ska betala och vad de betalar för. Vi justerar även avgiftsmodellen så att avgifterna på vård och service ligger mer i paritet med landet. Förändringarna innebär bland annat att vi inför abonnemang för hjälpmedel för att öka återvinningen av hjälpmedel. Vi avgiftsbefriar de tio första timmar för våra anhörigvårdare, detta i syfte att underlätta för dem som drar ett tungt lass hemma, säger Annsofie Turesson, ordförande i omsorgsnämnden.

Avgiftsmodellen, kommunens system för hur avgifter fördelas och hanteras, ska ses över under varje mandatperiod, nuvarande är från 2015. I jämförelse med riket ligger Kävlinge kommuns avgifter inom vård och omsorg lågt. Den nya avgiftsmodellen ska leda till tydligare information för brukare – enkelt och transparent. Det finns även behov av en bearbetning och modernisering av styr- och stöddokument samt datasystem och interna processer kopplat till avgifter. Detta för att effektivare säkerställa att den enskilde får korrekt faktura.

Exempel på förändringar i den nya avgiftsmodellen:

• Abonnemangsavgift för hjälpmedel införs på 80 kronor per månad, samt en hämtningsavgift införs på 300 kronor per tillfälle om du själva inte kan lämna tillbaka hjälpmedlet.
  • Avgift för besök av legitimerad personal inom kommunal hälso- och sjukvård ändras från ”avgift per dag” till ”avgift per besök”. Idag: 216 kronor per dag. Nytt förslag: 172 kr kronor per besök. Max fyra besök av legitimerad personal debiteras per månad.
  • Avgifter för hemtjänstinsatser höjs. Servicetjänster: från 260 till 321 kronor per timme. Omvårdnadsavgifter: från 110 till 257 kronor per timme.
  • Avgifter för kontaktperson och avlösning (anhörigvårdare i ordinärt boende) sänks. Nu införs avgiftsfritt upp till 10 timmar per månad, därefter omvårdnadsavgift per timme.
  • Avgift för hjälpmedel inom LSS tas bort.

I beslutsunderlag till kommunfullmäktige finns för jämförelse angivet både avgifter för 2020 och för ny avgiftsmodell beräknat på 2021 års maxtaxa. Avgifterna justeras årligen och har för 210101-210331 justerats enligt den årliga uppräkningen.

Samtliga punkter i beslutsunderlaget godkändes förutom egenavgifter för förbrukningsartiklar som nu kommer att utredas ytterligare för att se över alternativen kring att säkerställa likabehandling på vård- och omsorgsboende gällande förbrukningsartiklar. För att inte påverka tidsplanen för införandet av nya avgiftsmodellen delegerade kommunfullmäktige detta till omsorgsnämnden att fatta beslut om. Beslut om egenavgift är färdigt tills den nya avgiftsmodellen träder i kraft den 1 april.

Här hittar du handlingar från kommunfullmäktige. Senast 22 februari kan du ta del av beslutet i protokollet från sammanträdet den 8 februari.

Vem påverkas av de nya avgifterna?

Personer med insatser med biståndsbeslut inom Vård och omsorg samt LSS kan påverkas av denna förändring. Om din avgift påverkas beror på vilka insatser du har beviljats och dess omfattning. Alla insatser ingår inte i förändringarna.

När kan omräkning av min nya avgift göras?

Omräkning av samtliga avgiftsbeslut kommer påbörjas tidigast i mitten av april för att få fram korrekt belopp av ny avgift. Alla kommer få ett nytt avgiftsbeslut utifrån den nya avgiftsmodellen med aktuell omfattning av insatser.

När får jag besked om nya avgift?

I början av majmånad kommer du få ut ett nytt avgiftsbeslut via post. Du kommer då få besked om din nya avgift, information om avgiftsmodellen och vad den innebär samt en uträkningsmodell där du kan se hur uträkningen är gjord. Har du frågor gällande ditt nya avgiftsbeslut kan du ta kontakt med din avgiftshandläggare.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05