På 10 stycken platser runt om i Furulund och Kävlinge kan förbipasserande se dessa tryck i anslutning till dagvattenbrunnarna.

Nu ska det sluta slängas skräp i kommunens dagvattenbrunnar

Hade du slängt en fimp eller snusprilla i Kävlinge ån? Förhoppningsvis inte. Nu  vill Kävlinge kommun informera kommuninvånarna om att dagvattenbrunnarna faktiskt leder ut i Kävlingeån i ett försök att minska nedskräpningen.

I anslutning till dagvattenbrunnarna i kommunen kan förbipasserande sett ett tryck på marken med texten "Här börjar Kävlingeån". Trycken har tagits fram och placerats ut på ett tiotal platser i Kävlinge och Furulund, ställen med direkt anknytning till Kävlingeån med sitt rika djurliv.

Faller kampanjen i Furulund och Kävlinge väl ut, kan de boende i Löddeköpinge eventuellt vänta sig en liknande informationskampanj - fast med Löddeå på trycket.

Utöver trycken vid dagvattenbrunnarna kan kommuninvånarna också ta del av Sysavs ambulerande utställning som syftar till att öka kunskapen kring nedskräpning och konsekvenserna av denna.