För att visa solidaritet med folket i Ukraina och med de som är på flykt därifrån belystes Kävlinges vattentorn i helgen med Ukrainas färger.

Med anledning av kriget i Ukraina

Rysslands väpnade angrepp mot Ukraina har gett upphov till många frågor och vissa känner oro. Kävlinge kommun följer händelseutvecklingen noga och samverkar med andra myndigheter och kommuner för att kunna hantera eventuella behov i framtiden.

De oroliga läget i vår omvärld har gjort att många har hört av sig till Kävlinge kommun - dels med frågor om beredskap men även med en önskan om att hjälpa till. Vi som kommun har inte i nuläget något uppdrag kopplat till eventuellt flyktingmottagande, men vi förbereder så att vi kan bistå med hjälp och stöd om eller när det finns behov för det. Vill du som privatperson stötta folket i Ukraina hänvisar vi till frivillig- och hjälporganisationer.

Var källkritisk och följ utvecklingen på krisinformation.se

En viktig uppgift för oss alla är att vara uppmärksam på den information som vi får till oss och att inte sprida rykten eller felaktig information vidare. Sök information från trovärdiga källor - på krisinformation.se finns samlad information från svenska myndigheter. Här kan du också läsa om hur du kan hantera eventuell oro, både hos dig själv och hos barn.

Få krisinformation från svenska myndigheter på krisinformation.se

Många frågor om skyddsrum

Vi får många frågor om skyddsrum. I Sverige finns cirka 65 000 skyddsrum i olika typer av byggnader. Du tillhör inget särskilt skyddsrum utan använder det som finns närmast. På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats finns en karta över alla skyddsrum i Sverige. Här kan du också få svar på många av de vanligaste frågorna om skyddsrum.

MSB ansvarar för att mängden skyddsrum i Sverige bevaras och fastighetsägarna ansvarar för underhållet av skyddsrummen. Om MSB gör en skyddsrumskontroll och hittar brister, måste skyddsrummets ägare åtgärda dem.

Läs mer om skyddsrum på msb.se

Svar på de vanligaste frågorna om skyddsrum på MSB:s webbplats