Ljusmanifestation för världens barn

Ljusmanifestation för världens barn

I onsdags – på Barnkonventionens dag – höll Furulunds tre förskolor en ljusmanifestation för att uppmärksamma FN:s Barnkonvention, som i år fyller 30 år och som från den 1 januari 2020 blir svensk lag.

– Ljusmanifestationen är en viktig händelse för förskolornas barn, vårdnadshavare och personal. Det är ett bra tillfälle att belysa barns rättigheter och att ge konventionen uppmärksamhet, berättar förskolelärare och initiativtagare Pernilla Tegnér.

Inför ljusmanifestationen hade barnen på de tre förskolorna färglagt mandalabokstäver med sin begynnelsebokstav i syfte att lyfta rättigheten ”Alla har rätt till ett namn”. Ett annat projekt har varit att skapa ljuslyktorna, vilka symboliserar att alla barn har samma rättigheter och lika värde samt rätt till liv och utveckling - två grundläggande principer ur barnkonventionen.

– De 295 ljuslyktor som vi tände i onsdag symboliserar alla barn här i Sverige och runtom i världen. Man kan inte frånta de känslor och tankar som omfamnar en när man för en stund blickar ut över ljushavet. Förhoppningsvis synliggör denna ljusmanifestation alla barn och ger dem en gemensam röst. Barnen är vår prioritet och vår framtid, säger Pernilla.

Att belysa barnkonventionen för förskolebarnen är något som personalen på de tre förskolorna i Furulund arbetar med året runt. Pernilla Tegnér berättar:

– Vi arbetar med en förskoleanpassad inspirationslåda från UNICEF som innehåller lekfulla och tankeväckande övningar om barnets egna rättigheter. Ett annat lätthanterligt material är de tio kompisböckerna om Kanin och Igelkott som Linda Palm har skrivit. Där är varje saga kopplad till en artikel ur barnkonventionen, vilket ger oss pedagoger en ingång i det långsiktiga arbetet med barnkonventionen.