Henrik Ekberg (SD), Ingvar Willexberg (S), Jan Persson (V), Nils Nyberg (MP), Johanna Laurell (C), Annsofie Thuresson (M) och Göran Larsson (L) uppskattade möjligheten att möta väljare på avslutningsträffen av studiecirkeln Mitt val.

Lättpratad politikerträff stärker demokratin

Deltagare från Kävlinge kommuns dagliga verksamhet har sedan i våras gått Studieförbundet Vuxenskolans studiecirkel Mitt val. Syftet med studiecirkeln är att ge fler möjlighet att delta i den demokratiska processen. I måndags avslutades studierna med en lättpratad politikerträff på Billingshäll i Kävlinge.

- Vet ni vilka som är här idag, frågar Yvonn Lorenzen, stödpedagog inom daglig verksamhet i Kävlinge kommun, efter att cirkelledaren Christoffer Stenshagen Friede har hälsat välkomna. Svaret kommer i kör från alla närvarande: "Politikerna!".

Sedan i våras har deltagare från Kävlinge kommuns dagliga verksamhet inom LSS gått Studieförbundet Vuxenskolans studiecirkel "Mitt val" - en metod som tillgängliggör röstning och politik för personer med intellektuell funktionsnedsättning. I måndags avslutades studierna med en politikerträff på Billingshäll i Kävlinge.

- Detta är en väljargrupp som vi annars har svårt att nå så denna träff är väldigt uppskattad, säger Annsofie Thuresson från Moderaterna.

Hon deltog tillsammans med Göran Larsson (L), Johanna Laurell (C), Nils Nyberg (MP), Jan Persson (V), Ingvar Willexberg (S) och Henrik Ekberg (SD) i måndagens lättpratade politikerträff. Inför träffen har politikerna fått en digital snabbkurs i att prata på ett mer tillgängligt sätt, på enkel svenska.

Forskning har visat att valdeltagandet för personer med intellektuell funktionsnedsättning är mycket lågt. Genom att erbjuda studiecirkeln Mitt val vill Kävlinge kommun ge fler människor bättre förutsättningar att delta i de demokratiska processerna.

Vilka partier samarbetar tillsammans i Kävlinge kommun? Vad har politikerna i Kävlinge för planer för våra lokaler? Hur tänker ni kring elbilar? Vad finns det för jobbalternativ för personer med lindrig funktionsvariation? Frågorna var många under paneldiskussionen och representanterna från de politiska partierna hjälptes åt att svara. Efter en timmes utfrågning fortsatte samtalet under mingel över en kopp kaffe.

- Det var väldigt bra och relevanta frågor och en trevlig stämning, sammanfattade politikerpanelen efteråt.

Enligt Studieförbundet Vuxenskolan gick över 80 procent av de som deltog i Mitt Val 2018 och röstade. När deltagarna i Kävlinge kommuns studiecirkel i slutet av paneldiskussionen fick frågan om de var taggade inför att rösta blev svaret ett högt och unisont "JA".

Fakta - Mitt val

Studieförbundet Vuxenskolan genomför Mitt val i hela landet. Metoden bygger på en studiecirkel med lättläst information om hur vår demokrati fungerar och är uppbyggd. Målgrupp för studiecirkeln är personer som vill eller behöver enkel och begriplig information om demokrati och val. Studiecirkeln avslutas med en lättpratad valdiskussion strax före valet. Inför valdiskussionen får politikerna en utbildning i ”lättpratat” för att sänka språktrösklarna.