Zwing it - foto: Gustaf Johansson

Kommunpriserna: Zwing it vill fortsätta göra fina saker

På Nationaldagen, 6 juni, kommer dansskolan Zwing It från Löddeköpinge att få ta emot Kommunpriset för Friskvård för allt fint de gör, som de vill fortsätta göra.
- Vi har så mycket vi vill göra, säger Alexandra Laufer.

Zwing It dans- och musik-skola tilldelas i år Kävlinge kommuns Friskvårdspris med motiveringen:
”Föreningen arbetar med friskvård och bidrar till barn och ungdomars hälsa. Är nu även delaktiga i ”Nattfotbollen” och bidrar ytterligare till välbefinnande hos barn och unga i kommunen”.
- Det känns ju jättebra, och kanske lite extra speciellt efter den tiden som har varit. Det har varit väldigt speciellt för alla, säger Alexandra Laufer, verksamhetsansvarig på Zwing it.

Friskvård är mer än dans

Pandemin slog hårt mot alla men den slog kanske extra hårt mot en förening som normalt sett har 400 dansare i gång, som vill träffas, hålla uppvisningar och samla människor genom kultur, sång och rörelse. Trots att Alexandra Laufer säger att förra året var deras ”värsta” har de samlat ihop sig och blir i år tilldelade kommunpriset för friskvård, någonting de själva säger genomsyrar verksamheten.
- Det är vår grund, hela dansträningen och måendet totalt sett. Man ska kunna vara hos oss och inte bara kunna träna sin kropp utan också få en gemenskap och ett sammanhang. Det är någon vi jobbar mycket med, att vi ska täcka upp alla bitar inom friskvården, säger hon.

Gemenskapen och känslan av att tillhöra ett sammanhang, en förening, skapas i Kulturhuset i Löddeköpinge där Zwing its två dansstudios ligger. Det är där allt från nybörjare till professionella dansare och musikalartister, till vuxna som vill lära sig balett, samlas och umgås. Föreningens lokaler ska vara en plats att samlas på.
- Vi har dansundervisning för alla som är två år och uppåt. Det är lika mycket för nybörjarna som för den som vill dansa flera gånger i veckan, som jobbar med dans och behöver träna varje dag. Vi försöker tänka att vi ska ha någonting för alla varje termin. Man ska också kunna sitta här och göra sina läxor, så att man tar del av den gemenskapen vi har i föreningen, säger Alexandra Laufer.

Vill göra mer

Med hjälp av Friskvårdspriset, som är på 14 800 kr, kommer Zwing It kunna göra mer.
- Det finns mycket som vi vill göra. Vi gör en vårshow med flera hundra medverkande, vartannat år i vanliga fall. Det är det absolut största, det är det vi längtar till, stora som små. Sen gör vi lokala arrangemang i vår lokal i Lödde. Vi har Folkets fredag, då ska det hända saker, men hela tiden olika saker. Det kan vara sagostund, julpyssel, konserter eller någonting annat. Vi försöker ha någonting varje fredag som man kan komma och vara med på, säger Alexandra Laufer.

Priset har föreningen fått för att de gör en himla massa bra saker: de får ungdomar att röra på sig, de gör musikaler, bidrar till folkhälsan, skapar gemenskap, deltar i Nattfotbollen. Och att få kommunpriset för Friskvård gör bara att de vill fortsätta göra fina saker.
- Vi skickar ut dansare till de bästa utbildningarna i världen, och till de största jobben i världen. Det ska vi fortsätta med. Drömmen är att, vi är många, men att vi vill hålla fast i vår föreningskänsla samtidigt som vi växer. Det är jätteviktigt för oss, att det finns det här vid sidan om också. Vi har så mycket vi vill göra, och vi har så mycket vi kan göra. Vi vill bara lägga mer tid på Zwing It, vårt mål är att fortsätta lägga så mycket tid vi kan på Zwing It för då händer det fina saker, säger Alexandra Laufer.