Kävlinge kommun lånar ut elbilar till Nattvandrarna

Kävlinge kommun lånar ut elbilar till Nattvandrarna

Varje helg ser vi dem i Kävlinge, Furulund eller Löddeköpinge. Med sina röda jackor är de lätta att känna igen; eldsjälarna från Nattvandrarna. Nu stärker Kävlinge kommun samarbetet och lånar ut kommunens elbilar till organisationen under kvällar och helger.

Nattvandrarna i Kävlinge bildades 2011 och många av de engagerade har varit med sedan start. Organisationen vill vara ett stöd för ungdomar och erbjuda en vuxen förebild som ligger steget före i arbetet för en tryggare kommun.

I Kävlinge kommun finns en nära samverkan mellan nattvandrare, fritidsgårdar och kommunens säkerhetsavdelning. Nu stärks samarbetet ytterligare.

– Vi har beslutat att låna ut våra elbilar till Nattvandrarna så att de kan nå hela kommunen och får möjlighet att samtala med fler ungdomar, förklarar Björn Andersson, säkerhetschef på Kävlinge kommun.

Camilla Nyman är en av drivkrafterna bakom Nattvandrarna i Kävlinge. Hon är glad för kommunens initiativ och ser många fördelar med att nu få tillgång till bilar.

– Nu kommer vi även att kunna vara närvarande på de mindre orterna, som Hofterup och Dösjebro, och i de mindre byarna. Kanske leder det till att vi kan skapa nya grupper runt om i kommunen.

Hon hoppas kunna väcka intresse så att fler vill engagera sig och lyser upp när hon berättar om hur mycket hon själv har fått tillbaka av att vara nattvandrare:

– Det är fantastiskt spännande att få samtala med ungdomarna och få höra deras syn på livet. Och den sociala kontakten med de andra nattvandrarna är också otroligt givande! Man får lära känna människor som man kanske inte hade träffat annars.

Vill du göra skillnad?

Den tid du delar med dig av som nattvandrare kan göra stor skillnad för ungdomar i vår kommun. Ungdomar som kanske saknar trygga vuxna som förebilder.

Rent praktiskt innebär nattvandring att grupper om 3-5 vuxna träffas för att gemensamt gå ut och med respekt möta ungdomarna i deras miljö.

Mer information och kontaktuppgifter till nattvandrarna i Kävlinge och Löddeköpinge

Björn Andersson

Säkerhetschef och Dataskyddsombud 046-73 91 05