Kävlinge får kulturhus

Kävlinge får kulturhus

När biblioteket i Kävlinge flyttar till Medborgarhuset, som nu byggs i Stationsstaden, frigörs lokaler i anrika Lallerstedtska huset. Dessa lokaler vill Arbetsliv- och fritidsnämnden göra om till ett levande kulturhus.

- Vi vill skapa en öppen och kreativ mötesplats för olika former av skapande – det organiserade och det spontana, säger Arbetsliv- och fritidsnämndens ordförande Johan Ericsson.

Vid sammanträdet idag den 20 oktober väntas Arbetsliv- och fritidsnämnden ge kommunens tjänstepersoner i uppdrag att i samarbete med kommuninvånare och föreningar ta fram konkreta förslag på hur Lallerstedtska huset ska utvecklas till ett kulturhus tillgängligt för alla.

- För oss är det viktigt att kommuninvånare, föreningar och andra intressenter ska involveras och vara delaktiga i utformning, innehåll och verksamhet, förklarar Johan Ericsson.

Nämnden ger några utgångspunkter för utvecklingsarbetet. Bland annat önskas en caféverksamhet i huset och att det i bibliotekets stora lokal byggs en scen för konserter och teaterföreställningar.

- Flexibilitet är dock ett viktigt ledord. När det inte är föreställningar på den stora scenen ska lokalen kunna användas till annat. Vi vill att huset ska ha så stor nyttjandegrad som möjligt, det vill säga att huset ska fyllas av verksamhet och aktivitet så stor del av dygnet som möjligt.

Biblioteket lämnar lokalerna våren 2023, men redan efter nämndssammanträdet den 20 oktober inleds arbetet med att planera för ett kulturhus i Kävlinge.

Johan Douglies (M)

Ordförande Arbetsliv- och fritidsnämnden 0709-739021