Kävlinge bäst i Sverige – nio av tio omsorgsmedarbetare tillsvidareanställda

Kävlinge bäst i Sverige – nio av tio omsorgsmedarbetare tillsvidareanställda

Kävlinge är den kommun i Sverige med störst andel tillsvidareanställda inom omsorgsverksamheten, visar tidningen Kommunalarbetarens granskning. Nästan nio av tio har hos oss en tillsvidareanställning.

- Vi vill erbjuda Sveriges bästa omsorg och är övertygade om att du som medarbetare blir mer engagerad i ditt arbete om du har trygga arbetsförhållanden. Det är en av anledningarna till att tillsvidareanställning är viktigt för oss, säger Irini Papadopoulou, biträdande sektorchef inom Omsorg.

Det är tidningen Kommunalbetaren som har granskat statistik från Sveriges kommuner och regioner (SKR). I Kävlinge kommun har nästan nio av tio av medarbetarna inom sektor Omsorg en tillsvidareanställning, vilket kan jämföras med omkring tre av fyra i landet som helhet.

- Vi har i kommunen arbetat länge med att vara en attraktiv arbetsgivare och ett sätt är att möta medarbetarnas önskemål kring arbetstider. Även samarbetet och arbetsklimatet gynnas av en hög andel tillsvidareanställda, berättar Irini Papadopoulou.

De trygga anställningsvillkoren får även positiva effekter för de som nyttjar Kävlinge kommuns omsorgstjänster.

- Genom att ha en stor del tillsvidareanställda skapar vi en större kontinuitet och därmed större trygghet och bättre omvårdnad för våra omsorgstagare, förklarar Irini Papadopoulou.

Undersökningen i korthet

Tidningen Kommunalarbetaren undersökte andelen månadsavlönade tillsvidareanställda och timavlönade visstidsanställda inom kommunal omsorg om äldre och funktionshindrade. I Kävlinge kommun har 87 procent av omsorgsmedarbetarna en tillsvidareanställning, vilket kan jämföras med omkring tre av fyra i landet som helhet.

Kommunalarbetarens reportage om tillsvidareanställning