Goda resultat för 2021

Goda resultat för 2021

Kävlinge kommun visar på ett mycket bra resultat (177 mkr) 2021, vilket är betydligt bättre än det budgeterade resultatet (16,4 mkr). Den stora budgetavvikelsen beror främst på det pandemistöd som kommunen fick från staten förra året i form av riktade statsbidrag och som inte kunnat utnyttjas fullt ut samt på vinst vid försäljning av anläggningstillgångar och värdepapper.

Alla nämnder lämnar ett resultat i balans förutom Bygg och miljönämnden som visar ett visst underskott. Jämförelseresultatet på 118,5 mkr är betydligt bättre än föregående år (79,4).

- Vi har även i år haft stora utmaningar i alla nämnder på grund av pandemin och det ekonomiska resultatet visar att vi inte kunnat genomföra allt som var planerat. Jag är nöjd med att vi har hanterat verksamheterna på ett mycket bra sätt trots stora påfrestningar, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Bokslut 2021

Budgeterat resultat

16,4

32,3

Årets verksamhetsresultat exklusive jämförelsestörande poster

74,9

Kostnad för pensionsinlösen

Marknadsvärdering finansiella anläggningstillgångar

55,2

Reavinst avyttring finansiella anläggningstillgångar

22,5

89,8

Saneringskostnader

Ersättningar kostnader och sjuklöner covid-19

6,9

19,7

Övriga jämförelsestörande poster

15,6

Årets resultat

God måluppfyllelse

Kävlinge kommuns övergripande mål är väl omhändertagna och ett stort antal aktiviteter och satsningar som förväntas ge positiva effekter på sikt är genomförda. Marginella förflyttningar har gjorts för sex av de sju målen och de bedöms vara på god väg att uppnås medan målet att alla kävlingebor med arbetsförmåga är självförsörjande i år har gjort en positiv resultatförflyttning och därför bedöms att i hög grad vara uppfyllt. Pågående insatser för att uppnå de politiska mycket högt satta ambitionerna för mandatperioden tar tid innan man fullt ut kan se effekterna av dem.

I årets medborgarundersökning ligger Kävlinge kommun över genomsnittet i landet på många områden. 98 procent av svarande medborgare tycker att vi är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på. Resultaten vad gäller möjligheten till insyn och inflytande är bättre än övriga landet men där finns utrymme till förbättringar.

I Svenskt näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet 2021 landande Kävlinge kommun på plats 44 vilket är sämre än tidigare år. Positivt är dock att Kävlinge kommun klättrade till en andra plats i mätningen ”Bästa tillväxtkommun” i Skåne län 2021 vilket visar att framtidstron är stark hos oss och att näringslivet går på högvarv.

- Vi har en uppriktig ambition att förstå vad resultatet beror på och kommer inte bli nöjda innan företagen är det. Under hösten startade vi upp en fokusgruppmodell med engagerade företagare för att starta en förbättringsresa tillsammans med dem, säger kommundirektör Mikael Persson.

Fortsatt utveckling i kommunen

Under året har Kävlinge kommun fortsatt att utveckla infrastrukturen på flera platser. Bygget av Stationsstaden har tagit ordentlig fart och många bostäder är nu färdigställda tillsammans med flera kommersiella lokaler. Parker och torg som ska binda ihop Stationsstaden är i projekteringsstadiet. Byggnationen av det nya kommunhuset har kommit igång under året och planeras stå klart våren 2023. Även Harjagersbadet som riktar sig till familjer, föreningar och motionärer börjar växa fram och kommer att stå klart om cirka två år.

Arbetet med att bygga nya skolor och förskolor för att möta befolkningsutvecklingen fortsätter. Utvecklingen av Tolvåkersområdet i Löddeköpinge har gått in i nästa fas och det första symboliska spadtaget av skolbyggnaden som ska ersätta Tolvåkerskolan och delar av Söderparkskolan togs under året. I maj invigdes Lackalänga förskola som är byggd enligt kommunens nya funktionsprogram för förskolor och anpassat efter vårt arbetssätt med små barngrupper för att garantera trygga och kreativa lärmiljöer med hållbarhet i fokus. I juni togs första spadtaget till Skönadals nya förskola som kommer att byggas enligt samma funktionsprogram och stå klar hösten 2022. Projektering av skolan på Gryet pågår för att vara i bruk till höstterminen 2024.

Ett nytt förslag på Översiktsplan som pekar ut huvudriktningen för utvecklingen i kommunen på lång sikt har tagits fram. Digitala samrådsmöten med stort engagemang från medborgarna var en viktig del av processen.

Kävlinge – en trygg kommun

Under året har ett trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete genomförts i bred samverkan med engagerade aktörer. Öppna jämförelser för trygghet och säkerhet visar att arbetet gett resultat och att Kävlinge ligger på topp 20 som en av de tryggaste kommunerna i Sverige. Kommunen har länge arbetat med att stärka kommuninvånarnas upplevda trygghet och därför satsat på allt från belysning och klottersanering i offentliga miljöer, till ungdomsaktiviteter så som nattfotboll och stöd till vårdnadshavare. Under våren genomfördes en digital trygghetsvandring på uppdrag av Rådet för trygghet och hälsa (RTH) där hundratals synpunkter lämnades. I höst kommer en ny digital trygghetsvandring att genomföras för att fortsätta arbetet.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65