Att väcka läslusten och att hjälpa eleverna att förhålla sig till det aldrig sinande informationsflödet är för Maria en skolbibliotekaries viktigaste uppgift.

Full rulle i skolbiblioteket

Rinnebäcksskolan och Nyvångsskolan har skolbibliotek i världsklass! Möt Maria Heimer, läraren som sadlade om till skolbibliotekarie. Med nyfikenhet och lyhördhet hjälper hon Nyvångsskolans elever att hitta rätt bland böckerna.

Sedan flera år tillbaka har en eller flera av Kävlinge kommuns skolbibliotek kvalat in till fackförbundet DIK:s utmärkelse ”Skolbibliotek i världsklass”. I år fick Rinnebäckskolan och Nyvångsskolan den hedervärda utnämningen. För Nyvångsskolan är årets utmärkelse den första.

– När jag var på anställningsintervju i början av förra året sade Camilla Fajerson, som är rektor här på Nyvångsskolan, att deras ambition var att bli ett ”Skolbibliotek i världsklass”. Jag antog utmaningen, säger skolbibliotekarien Maria Heimer och skrattar.

Det är sommarlov i Kävlinge kommuns grundskolor. I Nyvångsskolans bibliotek är det lugnt och rofullt, så som man tänker sig ett bibliotek. Men under terminstid är det inte alltid så.

– Inte alls! Det är full rulle i biblioteket. Alla klasser har bibliotekstid, där de kommer en bestämd tid varje vecka, och jag har högläsning med förskoleklasserna en gång i veckan. Det är underbart att få läsa för dem!

Bibliotekarien viktig

Alla Kävlinges kommunala skolor har ett skolbibliotek med en bibliotekarie. Det är inte en självklarhet i Sverige i dag, men kan göra stor skillnad för eleverna på skolan.

– Jag försöker hjälpa barnen att hitta böcker på rätt nivå och som de kan tänkas tycka om. För det behöver man ha stora öron, ler Maria och fortsätter: Hos oss gör varje elev i snitt 28 lån per år. Det kan jämföras med tio lån per år som är genomsnittet i landet enligt Kungliga Bibliotekets statistik.

Maria har ett tätt samarbete med de andra skolbibliotekarierna i kommunen. Hon arbetar också nära skolans personal och ledning. Tillsammans planerar de allt från lektioner i medie- och informationskunnighet till författarbesök.

– Ett av mina viktigaste uppdrag är att inspirera barn till läsning och jag är mycket ute i klasserna och pratar om böcker. Ett annat viktigt uppdrag är medie- och informationskunnighet – ett område som vi arbetar mycket med, berättar Maria.

Kritiskt tänk övas

Hon förklarar hur viktigt det är att barnen lär sig hur de kan söka kunskap, men också hur de ska granska informationen kritiskt. Eleverna har bland annat fått granska texter, testa att manipulera bilder med hjälp av green screen och att skapa fejkade webbsidor.

– Vi märker att de tänker kritiskt när de är i skolan, men inte lika mycket på sin fritid. De behöver påminnas och får ibland riktiga tankeställare.

Nu väntar dock några veckors lugn, även för ett skolbibliotek i världsklass. En tid att ordna med sådant som inte hunnits med under terminen och att förbereda läsåret som väntar. Maria, som lagt sig vikt om att lära sig namnen på de omkring 500 eleverna, ska bland annat föra in de nya förskolebarnen i rullarna. Till hösten kommer en ny kull med sexåringar som ska introduceras i läsningens magiska värld.

Fakta: Skolbibliotek i världsklass

För åttonde året i rad delar fackförbundet DIK ut ”Skolbibliotek i världsklass”.

Ett skolbibliotek i världsklass:

• är en tydlig del av skolans pedagogiska vision
  • samverkar med skolledning och övrig pedagogisk personal kring elevernas lärande
  • stärker elevernas läs- och kommunikationsförmåga i en vidgad textvärld
  • stärker elevernas digitala kompetens med fokus på informationsfärdigheter och förståelse för informationssökningsprocesser och sociala medier
  • erbjuder stöd till enskilda och grupper i deras lärprocesser
  • har överblick över lärresurser och ger stöd till lärare och elever i deras litteratur- och medieanvändning.

Ett skolbibliotek i världsklass har skolbibliotekarier som:

• är effektiva inspiratörer för att öka läsfärdigheten hos eleverna
  • ger eleverna verktyg för källkritik
  • lär eleverna navigera i informationsflödet och hantera sin digitala identitet
  • är navet i den digitala kunskapsskolan!