Förändringar i Kävlinge kommuns verksamheter för att minska smittspridning

Förändringar i Kävlinge kommuns verksamheter för att minska smittspridning

För att bromsa smittspridningen av covid-19 anpassar Kävlinge kommun våra verksamheter i enlighet med de skärpta allmänna råd som Folkhälsomyndigheten beslutat om för Skåne. Biblioteken begränsar antalet besökare, fritidsgårdarna och öppna förskolan ställer om till utomhusaktiviteter och kommunala arrangemang ställs in.

Med anledning av den kraftigt ökade smittspridningen av covid-19 i Skåne beslutade Folkhälsomyndigheten tillsammans med smittskyddsläkare i Skåne den 27 oktober att införa skärpta allmänna råd för personer som bor och vistas i Skåne. Alla uppmanas nu att undvika trängsel och att endast umgås med personer som man normalt träffar i vardagen.

- Det är viktigt att vi alla tillsammans hjälps åt och tar ansvar för att bromsa smittspridningen i Skåne. Vi måste hålla avstånd och ställa oss frågan vad vi själva kan göra för att undvika att det uppstår trängsel. Det är på allvar nu, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Kävlinge kommuns krisledning träffades under onsdagen för att gå igenom hur kommunens verksamheter kan anpassas för att skapa förutsättningar för att de allmänna råden ska kunna följas.

- För oss är det viktigt att våra åtgärder är väl genomtänkta och hållbara under en tid framöver. Vi har en allvarlig situation i Skåne i nuläget, som kräver att vi alla tar ansvar, men vi måste också vara uthålliga, säger kommundirektör Mikael Persson.

Kävlinge kommun arbetar nu med att skapa förutsättningar för att hålla avstånd och minska trängsel såväl för besökare i våra verksamheter som för våra medarbetare på deras arbetsplatser.

- Vi följer noga utvecklingen och kommer att skärpa till åtgärderna ytterligare om det behövs, förklarar Pia Almström.

Folkhälsomyndighetens skärpta allmänna råd för Skåne

Så påverkas Kävlinge kommuns verksamheter

Följande anpassningar görs i Kävlinge kommuns verksamheter:

Bibliotek

Kävlinge kommuns bibliotek fortsätter att hålla öppet enligt ordinarie öppettider men vi begränsar antalet besökare till 15 personer åt gången på biblioteket i Kävlinge och 10 besökare åt gången på biblioteket i Löddeköpinge. Vi begränsar tiden för varje besök till max 30 minuter. Biblioteken ska inte vara en mötesplats utan ska endast besökas för att utföra biblioteksärenden.

Alla arrangemang och aktiviteter på biblioteken ställs in och bibliotekets tjänst Meröppet stängs fram till och med den 17 november.

Badhus

Vikenbadet och Tolvåkersbadet fortsätter tills vidare att hålla öppet. Den sedan tidigare gällande gränsen om maximalt 50 besökare i lokalerna tillämpas fortsatt. Be Fair, som driver verksamheten vid kommunens badhus, ansvarar för att trängsel undviks.

Lärcentrum

Lärcentrum bedriver sin undervisning som tidigare och med de åtgärder vi redan vidtagit för att undvika smittspridning.

Mötesplatser och verksamheter för barn och ungdomar

• Fritidsgårdarnas verksamhet kommer att ske utomhus och lokalerna hålls stängda.
  • Kulturskolan fortsätter sin verksamhet som tidigare men utan uppspel och liknande för föräldrar och anhöriga.
  • Öppna förskolan ställer om sin verksamhet till enbart utomhusaktiviteter.

Mötesplatser och verksamheter för seniorer

• Dagcentralerna fortsätter med begränsat öppethållande för föreningar och klubbar enligt tidigare beslut i oktober.
  • Billingshälls seniorrestaurang fortsätter att hålla öppet enligt tidigare beslut.
  • Särskilda boenden fortsätter att ta emot besök. Det är viktigt att den som önskar besöka våra särskilda boenden avtalar tid för besöket så att vi kan undvika trängsel och säkerställa säkra möten.

Arrangemang

Alla evenemang som arrangeras av Kävlinge kommun ställs in till och med årsskiftet. Där det är möjligt kommer vi att ersätta fysiska evenemang med digitala alternativ. Arrangörer för evenemang som planeras i kommunala lokaler ska göra en riskbedömning för respektive arrangemang. Därefter beslutar Kävlinge kommun huruvida kommunens lokal får användas för arrangemanget.