Eyragården fokuserar på utomhusaktiviteter, som exempelvis trädgårdsarbete, så länge vädret tillåter.

Eyragården och verksamheter inom LSS öppnar igen

Efter att i våras tillfälligt ha stängt verksamheten på grund av covid-19 öppnar nu Eyragården samt korttidsvistelse och daglig verksamhet inom LSS sina verksamheter igen.

Eyragården, Kävlinge kommuns öppna mötesplats inom socialpsykiatrin, öppnar igen den 1 september och kommunens samtliga dagliga verksamheter inom LSS öppnas åter den 7 september. Korttidsvistelse enligt LSS kommer att öppna successivt från och med den 14 september.

– Detta är efterlängtat – många har hört av sig och frågat när dessa verksamheter ska öppna, säger Ann-Louise Christensen, chef för sektor Omsorg i Kävlinge kommun.

De verksamheter som nu öppnar kommer att göra anpassningar för att hålla nere risken för smittspridning:

• Eyragården kommer att fokusera på utomhusaktiviteter så länge vädret tillåter. Det kommer inte att ske någon matlagning och det kommer att finnas restriktioner kring hur många som får vistas i ett rum samtidigt.
  • Daglig verksamhet kommer inte att erbjuda någon matlagning förutom för de som har uppdrag inom exempelvis café. De som bedöms tillhöra någon av riskgrupperna kommer även fortsättningsvis, efter dialog med den enskilde, att ha sin dagliga verksamhet i hemmet.
  • Korttidsvistelsen inom LSS kommer att öppnas för inskolning på vardagar under en månads tid. Därefter planeras verksamheten att åter öppna fullt ut.

Håll avstånd och tvätta händerna!

Alla verksamheter kommer att fokusera på att deltagare och medarbetare håller avstånd, stannar hemma då de är sjuka och att alla följer våra hygienrutiner.

– Det kan verka tjatigt, men det är fortfarande väldigt viktigt att vi påminner oss själva och varandra om att hålla avstånd och att vara noga med hygienen, understryker Ann-Louise Christensen.

Besöksförbud kvarstår

Besöksförbudet på kommunens särskilda boenden inom äldreomsorgen och LSS gäller tills vidare. Våra seniorrestauranger, dagcentraler och dagverksamheter för seniorer samt enheten för växelvård och avlastning håller fortsatt stängt. Kävlinge kommuns hälsofrämjande enhet arbetar vidare efter de förändringar som gjordes i våras, bland annat med att koordinera kommunens frivilligverksamhet.

Regeringen har fattat beslut om att förlänga besöksförbudet till och med den 30 september. Kävlinge kommun inväntar de nya råd som Folkhälsomyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att ta fram.