Vid nationaldagsfirandet den 6 juni mottar Josefin Östman Kävlinge kommuns Ledarpris 2024.

"En stor gemenskap." Möt Josefin Östman - vinnare av Ledarpriset 2024

Stort grattis till Josefin Östman, som får Kävlinge kommuns Ledarpris 2024 för sitt engagemang i Furulunds scoutkår. "Scouterna är en plats för alla att växa", berättar hon med värme.

Årets Ledarpris går till Josefin Östman, som är avdelningsledare för åtta- till tioåringarna i gruppen Spårarna hos Furulunds scoutkår. Där bidrar hon med skratt och bus men också ordning och reda.

- De är så härliga! Det är en väldigt rolig ålder med så mycket tankar. Man kan göra mycket av att bara gå ut på en skogspromenad och prata om vad man ser. Barnen är ju ofta nya på ämnet, berättar Josefin.

Josefin har varit scout hela livet och började sin scoutkarriär i Kävlinge scoutkår.

- Båda mina föräldrar är scouter och jag var på mitt första scoutläger innan jag fyllde ett år. Sedan dess har det hållit i sig, ler Josefin.

Vad är det som är så speciellt med scoutrörelsen?

- Gemenskapen. Alla är välkomna - det finns inga krav på vem du är eller vad du har att komma med. Scouterna är en plats för alla att växa, förklarar Josefin med värme och emfas.

Förutom sitt stora engagemang i Furulunds scoutkår är Josefin också engagerad inom scoutrörelsen på nationell och internationell nivå, bland annat med arrangemanget "Upplev".

- Upplev är ett äventyr i statsmiljö, som främjar samhällsengagemang, chansen att uppleva andra kulturer och utforska nya miljöer. Dessutom är det ett mer tillgängligt äventyr för de som inte vill eller kan genomföra strapatsrika äventyr ute i naturen, berättar Josefin.

Furulundsscouternas unga ledare har nu siktet inställt på det så kallade World Scout Moot i Portugal nästa år. Och nya äventyr väntar:

- Jag hoppas komma in på en utbildning i Grythyttan till hösten och kan då inte fortsätta med min spårargrupp, men kommer att fortsätta att engagera mig i scoutrörelsen på andra sätt. Det kommer till exempel att vara Jamboree i Polen 2027 så nu tittar jag på hur jag kan engagera mig i det.

Alltid redo, med andra ord. Ett stort grattis säger vi till Josefin Östman för utmärkelsen Kävlinge kommuns Ledarpris 2024! Samtidigt vill vi passa på att rikta ett varmt tack till Josefin för hennes fantastiska engagemang för att ge barn och unga i Kävlinge kommun en rik fritid.

Ledarpriset 2024: Juryns motivering

Med stort hjärta och många arbetstimmar deltar Josefin i kårens avdelningsaktiviteter som scout och ledare. Hon deltar också i styrelsearbete och kårens olika arrangemangsgrupper och även i nationella arrangemang och i internationell scouting.

Josefin är också avdelningsledare på Spårarna och är uppskattad av kårens minsta scouter där hon bidrar med skratt och bus men också ordning och reda.