Digital workshop för seniorer

Digital workshop för seniorer

Att känna sig trygg och insatt i den digitala sfären är viktigt i dagens samhälle. Den 5 november hålls därför en digital workshop där seniorer får hjälp med sina digitala frågor av bland annat högstadieelever.

Är du intresserad av digitaliseringens möjligheter men osäker på hur och vad du kan göra? Välkommen på en kostnadsfri workshop med fokus på det digitala. Kom och ställ frågor och få hjälp med det du är intresserad av. Du kanske vill lära dig söka information på internet, ladda ner appar, fixa en e-postadress, genomföra ett videosamtal eller skaffa Bankid? Workshopen vänder sig till dig som är 65 år eller äldre och folkbokförd i Kävlinge kommun.

När: Tisdagen den 5 november, klockan 13:15-16:00
Plats: Kävlinge kulturscen, Sunnanväg 2, Kävlinge

Läs mer om workshopenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

- Genom att utbilda i digitala verktyg och ge kunskap i hur internet och datorer fungerar vill vi motverka folkhälsoproblemet att seniorer riskerar att leva i ett digitalt utanförskap. Att känna sig bekväm i digitala sammanhang bidrar till socialt deltagande, självständighet, trygghet och välbefinnande - vilket är avgörande för att våra kommuninvånare ska en meningsfull vardag, säger Kim Blom, hälsopedagog.

Seniorer och ungdomar möts

Workshopen är en generationsöverskridande aktivitet för att främja digitaliseringen bland seniorer. Under workshopen kommer bland annat högstadieelever att hjälpa deltagarna med olika digitala verktyg.

- Vi vill skapa en naturlig mötesplats för ungdomar och äldre, med hopp om att de ska få ökad förståelse för varandra och ett fortsatt samarbete. Vi hoppas att det kommer kännas värdefullt för både ungdomar och seniorer att mötas med digitala plattformar i fokus, säger Kim Blom.