Foto: Binyamin Mellish, Pexels.

Bidrag till småhusägare med direktverkande el eller gas

Är du småhusägare som har direktverkande el eller gas som uppvärmningssystem? Nu går det att ansöka om bidrag för att byta värmesystem eller för dig som vill energieffektivisera, till exempel tilläggsisolera vinden eller byta fönster.

Bidraget är uppdelat i två kategorier där den ena kategorin fokuserar på värmesystemet och den andra på att förbättra husets klimatskärm.

Vad kan du få bidrag för?

Du kan få bidrag för installation av ett vattenburet eller luftburet värmedistributionssystem samt för anslutning till fjärrvärmenät, installation av värmepump eller biobränslepanna. Exempel på klimatskärmsåtgärder är tilläggsisolering av vind oh byte av fönster och dörrar. Godkända kostnader är materialkostnader.

Observera att du inte kan få bidrag för klimatskärmsåtgärder om du inte fått bidrag kopplat till ditt värmesystem.

Var ansöker du?

Du ansöker hos Länsstyrelsen i det län där fastigheten ligger. Länk till Länstyrelsens webbsida.

Hur mycket bidrag kan du få?

Du kan få högst 50 procent av bidragsberättigade kostnaderna dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder per småhus och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder per småhus. Bidrag ges inte om bidragets storlek understiger 10 000 kronor.

Vill du ha mer information om bidraget?

Gå in på Boverkets sida för att läsa er. Länk till Boverkets webbplats.

Vill du diskutera lösningar som skulle kunna passa ditt hem?

Då är du välkommen att höra av dig till kommunens energi- och klimatrådgivare. Läs mer på Kävlinge kommuns webbplats.